Escobar – Loving Pablo (2017)

Recensie Escobar CinemagazineRegie: Fernando León de Aranoa | 123 minuten | biografie, komedie | Acteurs: Javier Bardem, Penélope Cruz, Peter Sarsgaard, Julieth Restrepo, Óscar Jaenada, Fredy Yate, Ricardo Niño, Pedro Calvo, Joavany Alvarez, David Valencia, Santiago Londoño, Juan Sebastián Calero, Quique Mendoza, Ariel Sierra, Julio Nava, Miguel Such, Atanas Srebrev, Carlos Ramírez, Tania Valencia

In ‘Escobar’, haar tweede film over Pablo Escobar (na ‘Blow’ in 2001), wint Cruz de harten van het publiek als de charmante Virginia Vallejo, een Colombiaanse journaliste met een affaire met ‘Don Pablo’. Helaas is het publiek door de verschillende films en series over het turbulente leven van de drugsbaron, deze film is de vijfde in de afgelopen zes jaar, dusdanig verzadigd van – en bekend geraakt met de verhaallijn, dat ‘Escobar’ (‘Loving Pablo’) meer moet brengen dan het verhaal alleen. Helaas is regisseur Fernando León de Aranoa hier niet in geslaagd.

Met een tijdsduur van twee uur voelt ‘Escobar’ als een behoorlijk lange film. Natuurlijk gebeurt er een hoop in het leven van de Colombiaanse drugsbaas, maar in deze film volgen de gebeurtenissen zich slechts op. Er lijken geen echte ontwikkelingen te ontstaan, afgezien van het verval van de liefde van Virginia voor Pablo. Dat verval is vrij snel te merken, en na een half uur beelden te zien van Penelope Cruz die wanhopig kijkt terwijl haar grote vriend immorele zaken aan het regelen is heeft de kijker dat wel gezien. De karakters bieden te weinig substantie om de kijker aan te grijpen.

Dat wil niet zeggen dat er in deze film geen aangrijpende scènes zitten. Vrijwel ieder fragment waarin het acteurskoppel Cruz en Bardem het scherm deelt levert vuurwerk op. Er is een duidelijke chemie zichtbaar, die de relatie tussen Virginia en Pablo, maar vooral ook de angst van Virginia voor Pablo zeer geloofwaardig maakt. Zo is er een scène waarin Virginia probeert om Pablo te bedreigen, waarna Pablo duidelijk maakt wie er nu werkelijk de baas is. Deze scène, zo ongeveer op twee derde van de film, is de absolute climax van de relatie tussen de twee en laat het grote bereik van Cruz zien. Van blijdschap en verliefdheid, binnen een paar zinnen naar krankzinnigheid en wanhoop.
Helaas weten Cruz en Bardem dit vuurwerk niet te brengen op momenten dat ze niet samen op het scherm zijn. Als de twee gescheiden zijn vervalt Bardem in half grommende monologen die nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn, en loopt het karakter van Cruz met ofwel een wanhopig, ofwel angstig gezicht rond. Het gebrek aan wezenlijke ontwikkeling hierin maakt dat de film langdradig oogt.

‘Escobar’ is geen slechte film, maar in een tijd waarin zoveel films en series over het leven van Pablo Escobar worden gemaakt moet De Aranoa meer leveren dan een film die ‘niet slecht’ is. De invalshoek is op zich leuk gekozen, maar echt verrassen doet de film helaas niet. De reünie van het acteurskoppel Cruz en Bardem (dit is hun vierde film samen) levert vuurwerk op, wat de film nog enigszins redt, maar ‘Escobar’ is te lang om echt de moeite waard te zijn.

Teun van der Maas

Bioscooprelease: 31 mei 2018
DVD- en blu-ray-release: 26 oktober 2018