Et maintenant, on va où? (2011)

Regie: Nadine Labaki | 110 minuten | drama, komedie | Acteurs: Claude Baz Moussawbaa, Leyla Hakim, Nadine Labaki, Yvonne Maalouf, Antoinette Noufaily, Julian Farhat, Ali Haidar, Kevin Abboud, Petra Saghbini, Mostafa Al Sakka, Sasseen Kawzally, Caroline Labaki, Anjo Rihane, Mohammad Aqil, Gisèle Smeden

De bedoelingen van regisseuse en co-scenariste Nadine Labaki waren goed, maar drukken te zeer op het hart van deze Libanese musical. ‘Et maintenant, on va où?’ is geen alledaagse kost dus, maar het is juist de wens om dat wel te zijn die de film doen sneuvelen. De moraal wordt zo ver doorgevoerd en tastbaar gemaakt, dat het ten koste gaat van de geloofwaardigheid, en de film als een karikatuur wordt; nauwelijks serieus te nemen.

Hoewel de cast en crew uit Libanon komen, wordt de naam van dit land nooit uitgesproken in de film. Het gaat immers om een tweestrijd die zo universeel is, dat hij overal voor kan komen. Een groep christenen en moslims leeft vredig samen, maar deze vrede komt onder druk te staan door de onrusten in de nabij gelegen gebieden, waar de aanhangers van de verschillende geloofsovertuigingen elkaar letterlijk naar het leven staan.

Fictioneel, maar wel geïnspireerd op de dagelijkse oorlogsdaden in haar eigen land, schreef Labaki het verhaal wat ze ook regisseerde en waarin ze een cruciale hoofdrol speelde. Misschien wat te veel van het goede, want hoewel haar acteerwerk niet onaardig is, weet ze als regisseur het geheel niet goed bij elkaar te houden. De manier waarop Labaki probeert om een dorp als hoofdpersoon te nemen, doet denken aan Federico Fellini’s meesterwerk ‘Amarcord’, maar haar eigen werk mist de samenhang en de originaliteit die Fellini’s film boven de massa uit deed stijgen. ‘Et maintenant, on va où’ is zo een nietszeggend geheel. De uitkomst en karakters zijn al zo snel duidelijk, dat de film hier vervolgens nog ruim een uur achteraan hobbelt, nauwelijks in staat om zijn eigen weg te vinden. De tweestrijd tussen de bevolkingsgroepen is al vaker vertoond, en in veel gevallen ook veel beter dan in deze Libanees-Franse productie, die het midden houdt tussen een drama, een komedie en een musical, maar eigenlijk op alle vlakken te kort komt. Zo is de poging van Labaki om mensen met film te verenigen te begrijpen en mooi als idee, maar faalt de uitvoering jammerlijk.

Luuk Imhann

Bioscooprelease: 10 mei 2012
VOD-release: 16 juli 2013