Eternals (2021)

Recensie Eternals CinemagazineRegie: Chloé Zhao | 158 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Gemma Chan, Richard Madden, Angelina Jolie, Salma Hayek, Kit Harington, Kumail Nanjiani, Lia McHugh, Brian Tyree Henry, Lauren Ridloff, Barry Keoghan, Ma Dong-seok, Harish Patel, Bill Skarsgård, Haaz Sleiman, Esai Daniel Cross, Harry Styles, Alan Scott, Hannah Dodd, Adrià Escudero, Sebastián Capitán Viveros, Nikkita Chadha

De Marvel-trein raast door. De Marvel Cinematic Universe (MCU) is verdeeld in vier fases. Elke fase bestaat uit een aantal films. Fase 1 begon met ‘Iron Man’ (2008) en Fase 3 eindigde ‘Spider-Man: Far From Home’ (2019). Fase 1 tot en met 3 wordt The Infinity Saga genoemd waar mede om het lot van het universum gevochten wordt. In ‘Eternals’, de 26ste film binnen de MCU, gaat het over hoe deze is ontstaan en de opofferingen die hierbij horen. ‘Eternals’ is gebaseerd op de gelijknamige stripverhalenreeks van Jack Kirby. Het zijn onsterfelijke buitenaardse wezens, afkomstig van de planeet Olympia, die duizenden jaren geleden naar de aarde zijn gestuurd om de mensheid te beschermen tegen buitenaardse roofdieren (Deviants). In september 2018 is Chloé Zhao, die met ‘Nomadland (2021)’ twee Academy Awards heeft gewonnen voor beste film en beste regie, aangesteld als regisseur. Vanwege haar liefde voor science fiction, fantasie en manga heeft ze met ‘Eternals’ een divers palet van invloeden samengebracht die de film ten goede is gekomen.

Arishem is een entiteit, een Celestial, die betrokken is bij de creatie en destructie van werelden. In het jaar 5000 v.Chr. stuurt hij tien Eternals naar de aarde om deze te ontdoen van buitenaardse roofdieren, Deviants. Wanneer deze in de 16de eeuw zijn uitgeroeid gaan de Eternals hun eigen weg om een leven te leiden onder de nietsvermoedende mensheid. Twee van deze, Sersi (Gemma Chan) en Sprite (Lia McHugh), leven nu in London. Wanneer Sersi met haar vriend, Dane Whitman (Kit Harington) en Sprite op straat loopt, worden ze grof aangevallen door Deviant Kro. Gelukkig is Eternal Ikaris (Richard Madden) op tijd om ze te helpen. Het wordt duidelijk dat Kro geen normale Deviant is. Ook blijken de Deviants verre van uitgestorven te zijn. Tegelijkertijd is er een serie van aardbevingen gaande waarvan de oorzaak niet bekend is. Om deze mysteries op te lossen besluiten Sersi, Sprite en Ikaris de rest van de teamleden op te zoeken om samen, zoals vanouds, een einde te maken aan de Deviant-plaag. Echter, het gaat niet zo gemakkelijk. Sinds de opsplitsing van de groep is veel veranderd omdat de Eternals met de tijd en door de tijd zijn veranderd. Verder zorgen geheimen ervoor dat de eenheid van de groep wordt bedreigd. Met het vechten tegen de plotseling verschenen Deviants en de steeds erger wordende aardbevingen zijn er uitdagingen genoeg.

Alhoewel de verhaallijn van ‘Eternals’ onderdeel is van de andere Marvel-films, is deze best op zichzelf staand. De onderlinge verbinding wordt wel gemaakt via referenties naar de andere films, wat hier soms een nieuw licht op werpt. Maar waar de andere Marvel-films stoppen, gaat deze verder. Omdat de schaal groter is, is er ook meer te verliezen. Deze wetenschap verleent gewicht aan hoe belangrijk de gebeurtenissen in deze film zijn. Het verhaal doet enkele zaken goed. Het wordt duidelijk hoe de Eternals het verloop van de mensheid hebben beïnvloed. Echter, niets in de natuur is statisch en alles verandert. Hoe de Eternals zelf worden beïnvloed, is interessant in het verhaal verwerkt. Zo zijn de karakters geen statische eenheden. Ze ontwikkelen zich. Verder zijn er twee belangrijke en actuele thema’s in het verhaal verwerkt: diversiteit en klimaatverandering. Om een film in deze tijd te maken, is het mooi als thema’s van deze tijd worden meegenomen. De herkenbaarheid zorgt voor emotionele verbinding.

Chloé Zhao, die ook aan het script heeft meegeschreven, heeft uitzonderlijk werk verricht door een verhaal van deze schaal toch op een menselijke en intieme manier neer te zetten. In tegenstelling tot andere Marvel-films heeft ze minimaal gebruik gemaakt van groene schermen. Dit versterkt het realisme dat soms ontbreekt bij ander Marvel-films. Het was trouwens Chloé Zhao’s unieke filmstijl en stem die haar de regie heeft opgeleverd en het is duidelijk een goeie keus geweest.

De diversiteit van het superheldenteam, en dus van de acteurs, is het eerste wat opvalt. Het was ook de bedoeling het op deze manier in te steken omdat het nou eenmaal past bij de geest van deze tijd. Gemma Chan (‘Crazy Rich Asians’) past goed bij het karakter van Sersi omdat deze een warme connectie met de mensheid heeft. Ze houdt van mensen en doet moeite om ze te helpen. Dit is ook de reden waarom de rol goed past bij Gemma Chan: ze heeft van nature een empathisch voorkomen waardoor ze geloofwaardig binnen het verhaal past. Richard Madden (“Game of Thrones”) is prima als Ikaris, de stille maar besluitvaardige kracht. Het is ook mooi om te zien dat de hoofdrol niet zozeer wordt vertolkt door de bekendste van de acteurs: Angelina Jolie. Ze speelt Thena, een vechter en een van de sterksten. Angelina Jolie is een actiefilm-veteraan en haar ervaring helpt met de vertolking van haar rol. Salma Hayek vervult haar rol als Ajak, leider en coach van de Eternals. Haar exotisch voorkomen helpt erg goed bij het karakter. Ook voelt ze wereldvreemder dan bijvoorbeeld Sersi. De dove Eternal, Makkari, wordt gespeeld door de dove actrice Lauren Ridloff (“The Walking Dead”). Het is verfrissend om haar in de rol van een superheld te zien, wat ze ook prima voor elkaar krijgt. Als laatste zal de aanwezigheid van Kit Harington (“Game of Thrones”), in de rol van Dane Whitman, tegenover Richard Madden met een Eternal die Sersi heet, een glimlach op het gezicht van velen toveren.

De dialogen zijn gelimiteerd tot het minimum om het verhaal draaiende te houden. Hier worden geen diepe filosofische onderwerpen aangesneden, anders dan logische reacties op situaties en gevaar. De actiescènes, en vooral de gevechten en de special effects zijn zodanig mooi, dat deze bijna de rest van de film overschaduwen. De entertainment value is daarom best hoog. Alhoewel de ontwikkeling van de karakters in de loop van de tijd een belangrijk onderdeel is van het verhaal, had dit wel meer gemogen. Het zou mooi geweest zijn als ze meer waren uitgediept zodat de kijker ze beter begrijpt.

‘Eternals’ is een waardige toevoeging aan de MCU met scherp gechoreografeerde actiescènes en oogverblindende special effects. Het verhaal past ook als een puzzelstuk in de andere verhaallijnen waardoor de schaal van de MCU nog meer is uitgebreid. Het is ook de enige Marvel-film waar representatie, diversiteit en klimaatverandering is meegenomen in de context van het verhaal. Dit maakt het van deze tijd en zorgt voor herkenbaarheid. De karakters passen goed bij het natuurlijke voorkomen van de acteurs, maar van acteerprestaties is niet zoveel sprake omdat het geen film is waarbij deze echt nodig zijn. Omdat de karakters niet echt worden uitgediept, mist er soms een emotionele connectie. Met een looptijd van iets meer dan 2,5 uur kan het voor sommigen als een lange zit aanvoelen. Gelukkig word je wel rijkelijk beloond met grootse en mooi gemaakte actiescènes.

Gerold Kort

Bioscooprelease: 3 november 2021
VOD-release: 12 januari 2022 (Disney +)