Eureka Seven The Movie – Kôkyô shihen Eureka Sebun: Poketto ga niji de ippai (2009)

Regie: Tomoki Kyôda | 110 minuten | actie, animatie, science fiction | Originele stemmencast: Kaori Nazuka, Stephanie Sheh, Keiji Fujiwara, Yuuko Sanpei, Talho Yuuki, Michiko Neya

‘Eureka Seven: The Movie’ is – sorry voor de voor de hand liggende woordgrap – geen Eureka-moment. Het is dapper dat de makers van een vijftig episodes tellend televisiefeuilleton proberen om zowel trouwe fans als nieuwkomers aan zich te binden, maar met deze film lukt dat niet.  Anno 2054 ligt de mensheid in oorlog met buitenaards gevaar in de vorm van de Eizo-organismen. Soldaat Renton moet de populatie evacueren. Alleen kunnen er slechts tweeduizend mensen gered worden. Een onmenselijke missie. Renton heeft echter meer oog voor Eureka, zijn verloren gewaande geliefde. Renton besluit alles op alles te zetten om zijn geliefde te vinden.

Het verhaal klinkt – en is – interessant, maar wordt te fragmentarisch en warrig verteld. Op zich niet zo verwonderlijk, als je nagaat dat de personages weliswaar goed zijn uitgediept in de tv-serie maar niet in deze film. Nieuwkomers zullen de personages vlak vinden, terwijl de trouwe fans juist bepaalde personages missen of het jammer vinden dat de persoonlijkheden van hun helden niet sterk genoeg naar voren komen. De makers van ‘Eureka Seven: The Movie’ hebben het zich niet gemakkelijk gemaakt, want ze moeten een hoop personages voorbij laten komen en een compact verhaal zien te vertellen. Dat lukt niet. Het leidt tot een overvolle film zonder uitgediepte personages en met een hoog WTF-gehalte.

Om trouwe fans iets nieuws te bieden, speelt de film zich in een alternatief universum af. De personages hebben andere rollen, zitten in andere posities en hebben andere prioriteiten. Fans zullen hun geliefde helden niet meer herkennen. Het gevolg is een film waar geen touw aan vast te knopen is en die door de stortvloed aan personages, intriges en melodrama te ‘vol’ is. Wat rest is een bijzonder fraai getekende tekenfilm zonder lijn. De actie ziet er goed uit en de animatie oogt ook oké. Helaas is dat niet genoeg om van een geslaagde film te spreken. Jammer!