Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga (2020)

Recensie Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga CinemagazineRegie: David Dobkin | 123 minuten | komedie, muziek | Acteurs: Will Ferrell, Rachel McAdams, Dan Stevens, Mikael Persbrandt, Pierce Brosnan, Ólafur Darri Ólafsson, Melissanthi Mahut, Joi Johannsson, Björn Hlynur Haraldsson, Demi Lovato, Graham Norton, Jamie Demetriou, Jon Kortajarena, Elina Alminas, Alfrun Rose, Elin Petersdottir, Christopher Jeffers, Rebecca Harrod, Josh Zaré, Bobby Lockwood, Eleanor Williams

Lars en Sigrid zijn twee IJslandse muzikanten, in de ruimste betekenis van het woord. Ze vormen een soort bruiloften- en partijenband, met een repertoire van covers en de zelfgebakken publiekskraker ‘Ja Ja Ding Dong’. Maar het duo heeft grotere plannen: het wil meedoen met het Eurovisie Songfestival. De selectiewedstrijd loopt niet helemaal voorspoedig, maar dan grijpt het lot in. Een boot met zo ongeveer de voltallige IJslandse musicscene ontploft, en zonder overlevende concurrentie mogen Lars en Sigrid naar Edinburgh voor de halve finale.

‘Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga’ is een malle romantische komedie over het bekende pan-Europese fenomeen. Of dat een goed idee is, is een tweede. Iets wat van zichzelf al zo idioot is als het songfestival, heeft geen grappen nodig om erom te kunnen lachen. Gelukkig dan maar dat de grappen ook nauwelijks om te lachen zijn. Grappen over grote penissen en kleine ballen, veel flauw gedoe met IJslandse fenomenen als elfen en walvissen, en een heleboel opgelegde fysieke humor.

Groter probleem is dat de film aan een komisch sub-genre appelleert dat veel ingewikkelder is dan je in eerste instantie zou denken. Het is het soort dwaze film met enigszins onnozele karakters, zoals het tijdloze ‘There’s Something about Mary’. De karakters in dit genre zijn al dermate idioot dat je ze het best ingetogen kunt spelen. Dat lukt Will Ferrell en Rachel McAdams voor geen meter, eerder dikken ze het nog wat aan. Ook op de visuele grappen ligt te veel nadruk, terwijl ze beter zouden werken als achtergrond (zoals in het onvergetelijke ‘Top Secret!’ waar op de achtergrond van een scène in een park een standbeeld staat van een enorme duif waarop allemaal kleine mensjes landen).

Aan alles is te zien dat deze komedie gemaakt is door Amerikanen, die alleen de Europese clichés kennen. IJsland wordt neergezet als een cultureel achtergebleven land, terwijl het relatief een van de meest bruisende Europese culturen kent. Maar ook het songfestival zelf wordt hier op zijn eenvoudigst neergezet, als een bonte campy muzikale klucht. Het enige dat deze komedie goed heeft gedaan, is samenvallen met zijn onderwerp. ‘Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga’ is even kwaliteitsarm, melig, kitschy, dwaas en veel te lang. Anderhalf punt voor dit misbaksel, voor die ene geslaagde grap en dat half gelukte liedje.

Waardering: 1.5

VOD-release: 26 juni 2020 (Netflix)