Everly (2014)

Regie: Joe Lynch | 93 minuten | actie, thriller | Acteurs: Salma Hayek, Hiroyuki Watanabe, Laura Cepeda, Togo Igawa, Akie Kotabe, Gabriella Wright, Caroline Chikezie, Jennifer Blanc, Jelena Gavrilovic, Aisha Ayamah, Masashi Fujimoto, Uros Certic, Damijan Oklopdzic

De Mexicaanse Salma Hayek is een heldin. Ze heeft het toch maar mooi voor elkaar gebokst in Hollywood. De Mexicaanse schone loopt inmiddels tegen de vijftig en gaat gewoon lekker door met het spelen van pittige types. Dat kan ze nog steeds goed, dus waarom stoppen? De diva doet gewoon waar ze zin in heeft en wisselt oerflauwe Adam Sandler-komedies af met actiefilms. Enter ‘Everly’.

In ‘Everly’ draait het om het titelpersonnage. Als Everly’s ex erachter komt dat ze een informant van de FBI is, slaan de stoppen bij hem door. De ex-vriend van Everly is namelijk een gangster en besluit wraak op zijn oud-geliefde te nemen. Een bende huurmoordenaars gaat naar haar appartement toe en is uit op bloed. De schurken vergeten echter dat Everly een getrainde moordenares is en haar mannetje staat.

Salma Hayek in een actiefilm. Leuk, maar ze kan beter. Het stelt niet veel voor. De actie zit goed in elkaar en de film kijkt lekker weg, maar er zit geen ziel in. Niemand heeft hier met plezier aan gewerkt. Dit was een moetje. Een broodfilm.

‘Everly’ is niet slecht, maar zal nooit in een top 10 van een filmliefhebber belanden. Het is een vakkundig gemaakte productie. De montage is goed, de regie degelijk en het acteerwerk kan ermee door. Het mist echter een x-factor. Het feit dat deze actiefilm niet eens de bioscoop haalde, terwijl pulp als ‘Survivor’ en de twee vervolgen op ‘Taken’ dat wel doen, zegt wat dat betreft al genoeg. De altijd vermakelijke Hayek is leuk om naar te kijken, maar zelfs zij kan deze film niet van de middelmaat redden.

‘Everly’ is te braaf om een cultfilm te zijn en te doorsnee om het een topfilm te noemen. Jammer. Salma en de kijkers verdienen beter.

DVD- en blu-ray-release: 28 mei 2015