Every Day (2018)

Recensie Every Day CinemagazineRegie: Michael Sucsy | 97 minuten | drama, fantasie | Acteurs: Angourie Rice, Justice Smith, Jeni Ross, Lucas Jade Zumann, Rory McDonald, Katie Douglas, Jacob Batalon, Ian Alexander, Sean Jones, Colin Ford, Jake Sim, Nicole Law, Karena Evans, Owen Teague, Hannah Alissa Richardson, Maria Bello, Michael Cram, Debby Ryan, Charles Vandervaart, Amanda Arcuri, Michael Lamport, Keana Bastidas, Martin Roach, Nneka Elliott, Jack Newman, Robinne Fanfair, Kevin Foy, Danielle Bourgon, Jake Robards, Jesse Adam Lowell, Deshay Padayachey, Rohan Mead, Tara Nicodemo

In ‘Every Day’, de verfilming van het gelijknamige young adult boek van David Levithan, gaat het over twee verliefde tieners. Net zoals in de meeste romantische young adults bloeit er een eerste liefde op tussen Rhiannon (Angourie Rice) en A. Rhiannon is een gewoon meisje waar A in één klap verliefd op wordt. Alleen weet A dat als hij morgen wakker wordt, hij een ander persoon zal zijn. A is namelijk niet een gewone jongen (of meisje) maar een entiteit die iedere dag in een ander lichaam wakker wordt. Een kleine kink in de kabel waardoor ‘Every Day’ niet een alledaagse young adult is.

Wat heel prettig is is dat er niet gekozen is voor een verteller om de film in te leiden. Zo blijven er wat zaken te raden over en vallen de puzzelstukjes langzaam op zijn plek. Dit geeft de film iets heel kalms zonder dat het saai wordt. Klinkt de plot een beetje sci-fi? Ja en nee. ‘Every Day’ is ondanks de bovennatuurlijke insteek een echte romantische film en zeker geen typische science fiction-film. Het is een lekkere vlotte film over eerste liefdes en de kleine dingen om in het leven van te genieten. Het feit dat één van de hoofdpersonen door meer dan tien verschillende acteurs wordt gespeeld maakt het zeer verrassend om naar te kijken.

Er is heel slim gekozen voor allerlei verschillende lichamen met allerlei verschillende achtergronden. Deze diversiteit geeft de rol van A bijna automatisch een soort diepgang en veelzijdigheid. Heel logisch natuurlijk, maar ook heel interessant om te zien. Het diverse palet aan acteurs heeft ondanks hun diversiteit een hele mooie gezamenlijke energie gevonden om één en het zelfde persoon te kunnen portretteren. Hierdoor ga je er als kijker compleet in mee dat ze voor één dag overgenomen zijn door iets of iemand die ze zelf niet zijn. Dit bevestigt ook nog maar eens dat de achtergrond van een acteur totaal niet mee zou hoeven spelen in het casten van een rol. Maar dat terzijde.

‘Every Day’ is een zachte en romantische film die aan de ene kant niet erg opvalt in het genre, maar aan de andere kant erg verrast door de interessante plot. Een diverse cast van jonge talentvolle acteurs geeft de film iets heel prettigs om naar te kijken. Alleen daarom is hij al het kijken waard.

Marit Golstein

Bioscooprelease: 22 februari 2018
DVD- en blu-ray-release: 27 juli 2018