Everybody Wants Some!! (2016)

Regie: Richard Linklater | 117 minuten | komedie, drama | Acteurs: Blake Jenner, Juston Street, Ryan Guzman, Tyler Hoechlin, Wyatt Russell, Glen Powell, Temple Baker, J. Quinton Johnson, Will Brittain

Na het gigantische succes van ‘Boyhood’ (2014) keert de eigenzinnige Richard Linklater terug op het witte doek met het bescheiden coming-of-age verhaal ‘Everybody Wants Some!!’. Zijn nieuwe film kan thematisch gezien worden als een vervolg op ‘Dazed and Confused’ uit 1993, waar hij destijds mee doorbrak bij het grote publiek. De Amerikaanse regisseur gaat in de film, net als in eerder werk, aan de haal met thema’s als groepsdynamiek en identiteitsvorming en leunt stevig op nostalgische sentimenten.

‘Everybody Wants Some!!’ gaat over het wel en wee van een honkbalteam in het Texas van de jaren 80. Door uit te blinken op de sportvelden is een groep jongens in aanmerking gekomen voor een beurs en gedeelde woonruimte. De protagonist Jake (Blake Jenner) is als eerstejaars nog niet droog achter de oren en moet zijn plek in het team nog vinden. Aanvankelijk lijkt dit een moeizaam proces, de teambuilding gaat gepaard met de nodige sociale druk en pesterijen. Desondanks weet Jake behoorlijk goed te aarden in de groep. Als Jake bovendien de aandacht weet te trekken van de spontane en intrigerende Beverly (Zoey Deutch), lijkt de tijd van zijn leven aangebroken…

Typerend aan het werk van Linklater is dat we te maken hebben met een bedrieglijk eenvoudig plot, maar in feite weet de regisseur enkele gewichtige thema’s aan te kaarten. Op het oog is dit wederom een kabbelend werk dat vooral gedreven wordt door dialoog en een speelse interactie tussen de cast. Dit karakter wordt ook nog onderstreept door een overmatig gebruik van upbeat muziek en talloze referenties aan populaire cultuur.

De regisseur heeft terecht in het verleden veel lof ontvangen voor zijn typische niemendalletjes, met name zijn ‘Before’ trilogie met Ethan Hawke is alom geprezen. Hoewel ‘Everybody Wants Some!!’ goed te plaatsen valt in het oeuvre van de regisseur, weet deze film helaas niet hetzelfde niveau te bereiken. Linklater heeft voorheen op subtiele wijze universele levenskwesties zoals liefde en identiteit weten te bespreken, maar hier komt het helaas niet helemaal uit de verf. De film is naar verluidt een zeer persoonlijk verhaal voor Linklater en voelt ook als een zeer integer tijdsbeeld. Helaas ontstijgt het niet het stempel van hobby-project en het lijkt het dan ook sterk op dat Linklater deze film vooral heeft kunnen maken door het recente succes van ‘Boyhood’ (2014). Kortom, ‘Everybody Wants Some!!’ is een film die zeker niet iedereen zal aanspreken maar desondanks bijzonder onderhoudend is en typerend is voor het werk van de eigenzinnige Amerikaan.

Redactie Cinemagazine

DVD- en blu-ray-release: 20 oktober 2016