Everything Must Go (2010)

Regie: Dan Rush | 95 minuten | drama, komedie | Acteurs: Will Ferrell, Christopher Jordan Wallace, Rebecca Hall, Michael Peña, Rosalie Michaels, Stephen Root, Laura Dern, Glenn Howerton, Argos MacCallum, Todd Bryant, Tyler Johnstone, Jason Spisak, Kyle Sharkey, Scott Takeda, Matthew Dearing

‘Alles moet weg!’ Hoe vaak zie je een kreet als deze niet in een reclamefolder staan? In ‘Everything Must Go’ slaan deze woorden op het feit dat Nick Halsey (Will Ferrell) noodgedwongen nagenoeg ál zijn bezittingen moet verkopen om zijn leven weer op de rails te krijgen…

Een voortuin volgestouwd met huisraad, dit beeld treft Nick bij hem thuis aan. Deze nare verrassing maakt zijn vervelende dag helemaal compleet. Hij is namelijk eerder op de dag op staande voet ontslagen na zestien jaar trouwe dienst als verkoopmanager. Maar dit is nog niet alles: tot overmaat van ramp constateert Nick dat alle sloten van zijn woning zijn veranderd en zijn echtgenote ervandoor is. Hij besluit te overnachten in een fauteuil die buiten staat en de tegenslag te verdrinken met alcohol. Maar laat zijn overmatig drankgebruik nu juist de reden zijn waardoor Nick zich zo in de nesten heeft gewerkt.

Wanneer buren gaan klagen over het tafereel in hun wijk, komt de politie poolshoogte nemen. Dankzij de tussenkomst van agent én goede vriend Frank Garcia (Michael Peña) hoeft Nick de cel niet in. Maar de voormalig verkoopmanager moet wel voldoen aan één voorwaarde: binnen drie dagen moet de tuin weer leeg. Nick besluit een rommelmarkt te houden en krijgt hierbij hulp van de tiener Kenny (Christopher Jordan Wallace) en raakt tijdens zijn opruimactie ook nog bevriend met overbuurvrouw Samantha (Rebecca Hall)…

Wie Will Ferrell kent van absurde rollen als bijvoorbeeld de anchorman Ron Burgundy in ‘Anchorman: The Legend of Ron Burgundy’, zal met positieve verbazing kijken hoe hij het personage Nick Halsey vertolkt. Ferrell laat in ‘Everything Must Go’ zijn bekende overdreven komische gedrag achterwege en speelt het personage van Nick prima gebalanceerd. Hoewel de acteur de film eerst alleen moet dragen (en daar prima in slaagt), loopt het verhaal van ‘Everything Must Go’ pas echt lekker wanneer Kenny zijn intrede doet.

Dit komt omdat Ferrell en de jonge Christopher Jordan Wallace leuk op elkaar in zijn gespeeld. Ze slagen erin om de onwaarschijnlijke vriendschap tussen de alcoholist en de vele malen jongere Kenny op een luchtige, doch geloofwaardige manier te brengen. Je ziet gaandeweg de band tussen de twee personages groeien. Nick leert aan Kenny de trucs van verkopen en de tiener troeft hem flink af. Wallace heeft ten opzichte van Ferrell een kleine rol, maar desondanks weet hij ook de benodigde sympathie bij je te ontfutselen als de om aandacht vragende tiener die anders doelloos rondjes fietst in de wijk.

De gesprekken die Nick deelt met overbuurvrouw Samantha zorgen verder voor de nodige emotionele verdieping van ‘Everything Must Go’. Tijdens het gezamenlijk eten van een afhaalmaaltijd leer je zowel de persoonlijke achtergrond van Nick als Samantha beter kennen. Actrice Rebecca Hall kent een sterk moment als Samantha zich erg gekwetst voelt door een keihard oordeel van Nick.

De cast haalt het beste uit het script, dat gebaseerd is op een kort verhaal van Raymond Carver. Maar het einde had wel wat meer in zijn mars mogen hebben, gezien alle gebeurtenissen is het te soft.

‘Everything Must Go’ is geen hoogstandje, maar gewoon een leuke film voor even tussendoor.

Ans Wijngaarden