Everything You Always Wanted to Know About Sex * But Were Afraid to Ask (1972)

Regie: Woody Allen | 88 minuten | komedie | Acteurs: Woody Allen, John Carradine, Lou Jacobi, Louise Lasser, Anthony Quayle, Tony Randall, Lynn Redgrave, Burt Reynolds, Gene Wilder, Jack Barry, Erin Fleming, Elaine Giftos Toni Holt, Robert Q. Lewis, Heather MacRae, Pamela Mason, Sidney Miller, Regis Philbin, Titos Vandis, Stanley Adams

Deze collectie van zeven sketches, gebaseerd op het gelijknamige seks-boek van David Reuben, stamt uit het geboortejaar van uw recensent. Wij hadden deze vroege Woody Allen, toch alweer zijn vierde film, weleens in informele sfeer gezien, en van de ruwweg een kwartier lange filmpjes konden wij ons alleen de laatste – “What Happens During Ejaculation?” – herinneren. Hierin zien wij een voorstelling van het menselijk lichaam als fabriek, en wat daarin omgaat wanneer de daad in aantocht is. Allen speelt een spermatozoïde die zenuwachtig klaarstaat voor zijn ‘ejaculatie’, en Burt Reynolds doet als switchboard operator gniffelen met oneliners als ‘proceed with erection’.

Misschien niet ieders humor, maar in idee en uitwerking de moeite waard. Dat geldt voor de meeste sketches, ook degene waarin Allen als acteur ontbreekt, zoals “What is Sodomy?”, waarin een uitstekende Gene Wilder als arts een patiënt ontvangt die verliefd is op een schaap, en vervolgens zelf wordt aangestoken door de aantrekkingskracht van ‘Daisy’. Of “Are Transvestites Homosexuals?”, waarin Lou Jacobi excelleert door bij de kennismaking met de aanstaande schoonfamilie van zijn dochter in vrouwenkleren de show te stelen. “What are Sex Perverts?” toont ons – wederom zonder Allen, dan weer een televisiequiz waarin panelleden de seksuele afwijking van een kandidaat moeten raden, in zijn rechtlijnigheid de minst verrassende van de sketches.

In “Why Do Some Women Have Trouble Reaching Orgasm?” komt Allen aan bod als Italiaanse playboy (de voertaal is Italiaans) en kan hij zich uitleven in een iets serieuzere rol, met betrekking tot de seks-in-het-openbaar-fetisj van zijn vriendin. We bevinden ons dan in het iets zwakkere hart van de collectie, die als een popalbum vooral aan het begin en het eind toppers kent, zoals de genoemde ejaculatie-sketch en  het absurdistische “Are the Findings of Doctors and Clinics Who Do Sexual Research and Experiments Accurate?”, waarin Allen als wetenschapper een gestrande journaliste op weg helpt, die net als hij een afspraak heeft met de Addams Family-achtige seks-dokter Bernardo (John Carradine).

Een en ander mondt uit in de ontsnapping van een gigantische vrouwenborst die de omgeving terroriseert, met Woody in een heldenrol – wat ons betreft het hoogtepunt van de collectie. Wij mogen ook de stijlvaste openingsact “Do Aphrodisiacs Work?” niet vergeten, waarin Allen als middeleeuwse hofnar vernederingen moet ondergaan van het koninklijk paar, waarna hij de koningin (Lynn Redgrave) met een liefdesdrank weet te verleiden en vervolgens weer op de beperkingen van zijn lage positie als hofnar stuit (meer verklappen wij niet). Dat waren ze alweer; deze anderhalf uur aan ‘seks-weetjes’ vliegt ook na 43 jaar nog voorbij en is zeker memorabel door het acteerwerk en de zorgvuldige enscenering.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 26 juli 1973