Everything’s Different, Nothing Has Changed (2018)

Recensie Everything's Different, Nothing Has Changed CinemagazineRegie: Joao Costa, Robert Gradisen | 20 minuten | documentaire | Met: W. Rosto, W. Walley, W. Folley, W. Rooney, Wreckateen, Ma-Ma Ris, Stephan Schmidt, Mark Huisman, Elte Hartland, Rina Kalmi, Martijn Paaschens, Daan Spruijt, Barnaby Savage, Franck Limon-Duparcmeur, Sandrine Bodénés, Tom van Gestel, Robin Berkelmans, Stevie Long, Freek Zonderland, Nina Nestelaar, Marcel Ooms, Thijs de Melker, Max Stoces, Finn Murré, Bram Hooijschuur, Jurriaan de Vos, Nicole Baars, Rosie Templeton, Marjan Lammers, Suzie Templeton, Juan Carlos Tajes, Marco Frank

‘Everything’s Different, Nothing Has Changed’ is een twintig minuten durende documentaire, die een welkome blik achter de schermen geeft in Studio Rosto A.D. en de geschiedenis van de band The Wreckers, later omgedoopt naar Thee Wreckers. Onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn de muziek en de films van Rosto: ze spelen zich af in een surrealistisch vormgegeven droomwereld, met intrigerende personages. Er blijft genoeg te gissen over, en dat is helemaal niet erg. Maar wie graag wat meer achtergrondinformatie wil, is aan het goede adres bij ‘Everything’s Different, Nothing Has Changed’.

De behind-the-scenes docu bevat hele vroege (pre-internet) beelden van optredens van The Wreckers, evenals opnamen in de Studio Rosto A.D., zodat je kunt zien hoe onder andere ‘No Place Like Home’, ‘Lonely Bones’, ‘Splintertime’ en ‘Reruns’ tot stand zijn gekomen. Tussendoor vertelt Rosto bevlogen over hoe zijn ideeën vorm krijgen en wat de invloed van de band op zijn projecten is geweest. Het is eeuwig zonde dat hij er niet meer is (Rosto stierf op 50-jarige leeftijd in maart 2019), maar deze documentaire geeft duiding aan zijn werk en is door de onmiskenbare toewijding die uit de beelden spreekt tegelijk een mooie ode.

Bioscooprelease: 5 maart 2020 (als extra bij de Thee Wreckers Tetralogy)