Evet, I Do!-Evet, ich will! (2008)

Regie: Sinan Akkus | 90 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Heinrich Schafmeister, Ingeborg Westphal, Oliver Korittke, Lale Yavas, Meray Ülgen, Lilay Huser, Pinar Erincin, Idil Üner, Tim Seyfi, Erden Alkan, Çetin Ipekkaya, Mürtüz Yolcu, Yekta Arman, Aykut Kayacik, Hülya Duyar, Mickey Hardt, Eralp Uzun, Nizam Namidar, Meral Perin, Demir Gökgöl, Dieter Landuris, Toyin Taylor, Muhabbet, Emine Sevgi Özdamar, Nuri Sezer, Tayfun Kalender, Sema Meray, Buelent Tezcanli, Sema Poyraz

In ‘Evet, I DO!’ (‘Evet, ich will’) worden er heel wat aanzoeken gedaan die helaas voor de protagonisten niet het gewenste effect hebben. De blijde boodschap van het huwelijk gaat teniet door verschillen in cultuur en achtergrond die een obstakel voor de liefde tussen twee mensen vormen. Ergens in de film vraagt iemand zich af waarom religie altijd de spelbreker moet zijn. Een gedachtengang die meteen de kern samenvat. Deze film van Sinan Akkus is duidelijk een reactie tegen vooroordelen en een pleidooi voor de multiculturele samenleving. Dat is uiteraard zeer verdedigbaar. Alleen jammer dat Akkus zijn ideeën in een flauwe en volstrekt ongevaarlijke klucht giet.

Een aantal figuren in ‘Evet, I DO!’ botst op een muur van onbegrip en negativisme wanneer ze in het huwelijksbootje willen stappen. Voor de meeste mensen is het aanzoek een memorabel moment. Voor Dirk, Coskun en Özlem geeft het alleen maar kopzorgen en gekibbel met hun familie. De grootste oorzaak hiervan is onwetendheid en het niet kunnen omgaan met andere culturen. De gevolgen zijn dan ook navenant. De geliefden moeten zich in allerlei bochten wringen en een aantal gênante situaties dringen zich op. Zo moeten een besnijdenis en ontvoering redding brengen. Het klinkt allemaal erger dan het is. Regisseur Akkus, die zijn speelfilmdebuut aflevert, geeft nergens de indruk dat hij scherp wil uithalen of provoceren, waarschijnlijk uit respect voor zijn eigen achtergrond. Hij revolteert liever met een fluwelen handschoen die milde humor combineert met een vredelievende opzet. De bordkartonnen mensjes die deze komische receptie bevolken, kwijten zich degelijk van hun taak maar echt kennen doen we ze nooit. Ze worden gewoon in het kader geplaatst vanwaar ze moeten reageren op hun omgeving. De echte hoofdrolspeelster is de liefde die eerst voor een negatieve pool zorgt maar uiteindelijk liefdesvonken geeft.

Zo lang het duurt is ‘Evet, I DO!’ nog behoorlijk te pruimen ondanks de brave uitwerking. Nazinderen doet deze prent echter niet.

Jochem Geelen

Bioscooprelease: 3 november 2011