Evil Dead Rise (2023)

Recensie Evil Dead Rise CinemagazineRegie: Lee Cronin | 97 minuten | horror | Acteurs: Mirabai Pease, Richard Crouchley, Anna-Maree Thomas, Lily Sullivan, Noah Paul, Alyssa Sutherland, Gabrielle Echols, Morgan Davies, Nell Fisher, Billy Reynolds-McCarthy, Tai Wano, Jayden Daniels, Mark Mitchinson, Melissa Xiao

Toen ‘The Evil Dead’ in 1981 uitkwam, had niemand gedacht dat deze gore splatterfilm, die in sommige landen nog steeds verboden is, een cultstatus zou krijgen. Het volgende deel, ‘Evil Dead II’, kwam in 1987 uit en deel III, ‘Army of Darkness’, in 1993. In deze films was Sam Raimi (‘Doctor Strange and the Multiverse of Madness’, ‘Drag Me to Hell’) zowel de schrijver als regisseur. Het accent van de films lag op overdreven wreedheid (zoals ‘Cannibal Holocaust’ en ‘I Spit on Your Grave’) gecombineerd met snufje komedie. Het komedie-element nam toe met delen II en III. Dit werd geheel anders in ‘Evil Dead’ uit 2013, geregisseerd en geschreven door Fede Álvarez. Hierin is komedie nagenoeg afwezig en is het een rollercoasterrit die de grenzen van het smakeloze, met roestige spijkers, scherven en duizenden liters bloed, opzoekt. ‘Evil Dead’ (2013) is als de psychotische bad-ass broer van het naar Looney Tunes kijkende broertje (welke de eerste drie delen moet voorstellen).

In de beoordeling moet ook worden meegenomen dat een horrorfilm uit 1981 niet kan worden vergeleken met eentje uit 2013, vanwege de ervaring met het genre, de significant in kwaliteit toegenomen special effects en de opgebouwde horror-resistentie van het publiek. Simpel gezegd: je moet nu meer uit de kast halen om dezelfde piek in afgrijzen en afschuw uit te lokken, dan in 1981, toen het genre nog relatief in de kinderschoenen stond. En voor ‘Evil Dead Rise’, geschreven en geregisseerd door Lee Cronin gelden dezelfde voorwaarden. Het is daarom geen verrassing dat het vijfde deel een opeenstapeling is van sadistische wreedheden die in superdetail en hoge resolutie zijn getoond. Relatief heeft het dezelfde horror-intensiteit van ‘The Evil Dead’ (1981) maar dan vermenigvuldigd met technologie en ervaren camerawerk. Het verschil van ‘Evil Dead Rise’ met die uit 2013 is dat het komedie-element weer een beetje voorkomt, maar dan hooguit voor 5 tot 10 %. ‘Evil Dead Rise’ is net als het vorige deel genormaliseerd naar de huidige standaarden van filmtechniek en horror. Ook omdat Lee Cronin bewust is van de verantwoordelijkheid die op zijn schouders rust, heeft hij goed zijn best gedaan de fans een waardig menu in bloed voor te schotelen.

Wanneer Beth, een gitaartechnicus (ze stemt gitaren af voor bands), ontdekt dat ze zwanger is, gaat ze naar haar zuster Ellie in Los Angeles. Ellie is een alleenstaande moeder van twee tieners, Danny en Bridget én de kleinere Kassie. Omdat Ellie privé met Beth over haar probleempje wil praten, stuurt ze de kinderen om pizza te halen voor het avondeten. Wanneer de kinderen terug in de parkeergarage van het appartementencomplex zijn, schudt het gebouw door een aardbeving, scheurt de grond open en wordt een verborgen kamer zichtbaar. Danny klimt het gat in en vindt drie grammofoonplaten uit 1923 en een vreemd boek. Wanneer hij dit opent, ziet hij vreemde inhumane tekeningen van mensen. Vervolgens draait hij een grammofoonplaat af en hoort hierop vreemde bezweringen. Wanneer zijn zusje, Bridget, hem smeekt de platenspeler uit te zetten, gaat het niet. Een duivelse entiteit is hiermee geactiveerd en snelt zich, op de karakteristieke Evil-Dead-manier naar de familie toe. Het is maar de vraag of deze de kwade entiteit kan weerstaan.

In de eerdere verhaallijnen vinden de gebeurtenissen in een hut in het bos plaats. Echter, Lee Cronin heeft het platform naar een appartementencomplex in Los Angeles verplaatst. En dit keer is het geen groep vrienden, maar een gezin. De familiebanden maken de interactie extra complex omdat kinderen, en hun band met de moeder, deel uitmaken van de dynamiek. Dit is dan ook wat het verhaal extra diepgang verleent en interessant maakt.

Het camerawerk is goed gedaan. Lee Cronin heeft begrepen welke shots maximaal bijdragen tot spanning en walging. Hij maakt kundig gebruik van close-ups, geluiden en stiltes om een huiveringwekkende atmosfeer op te roepen en vast te houden. Soms wordt de spanning gebroken door komedie, maar gelukkig niet te vaak. De balans is net goed.

Zoals meestal het geval is, zijn Oscar-waardige acteerprestaties geen noodzakelijke voorwaarde voor een goede horrorfilm. Dit genre is meestal niet karaktergedreven en de focus ligt vooral op het creëren van weerzin, afschuw en angst. Desondanks zijn de prestaties van Nell Fisher, als de kleine Kassie, best goed. Ze is het symbool van onschuld in een extreme situatie en een licht dat niet mag doven in het duister van het kwaad. Ook de acteerprestaties van Alyssa Sutherland (“Vikings”, “The Mist”) zijn overtuigend en is het goed voor te stellen dat het geloofwaardig neerzetten van een bezeten personage uitdagend kan zijn. Lily Sullivan, die de toorts van Bruce Campbell heeft overgenomen, heeft ook de extremiteiten van haar personage opgezocht en dat wordt gewaardeerd.

‘Evil Dead Rise’ is een pure horrorfilm voor horrorfanaten. Soms lijkt het erop dat Lee Cronin van alle horrorfilms een lijst heeft gemaakt van de enge wreedheden en ze, stuk voor stuk, in zijn film heeft gepropt. Wellicht was hij bang een te softe film te maken en daarmee de die-hard Evil Dead fans teleur te stellen. Een psycholoog zou hebben gezegd dat Lee Cronin wellicht compensatiedrang heeft getoond met het beestachtig en meedogenloos geweld. Los van deze speculatieve uitspraken, is ‘Evil Dead Rise’ goed gefilmd en is er goed gebruik gemaakt van geluid. De helse losgebarsten woestenij neemt de kijker mee in een orkaan van bloed, glasscherven en kettingzagen die samen, als een symfonie, de razernij van het kwaad vorm geeft. Voor de Evil Dead fans is dit een must see, vooral omdat er een aantal leuke referenties in zitten. Ook voor de algemene horrorliefhebber hoort deze nasty op de lijst van must see horrorfilms van 2023.

Gerold Kort

Bioscooprelease: 20 april 2023
DVD- en blu-ray-release: 12 juli 2023