Evil Eye (2020)
Regie: Elan Dassani, Rajeev Dassani | 90 minuten | horror | Acteurs: Sarita Choudhury, Sunita Mani, Bernard White, Omar Maskati, Anjali Bhimani, Nupur Charyalu, Lena Clark, Asad Durrani, Kim Patel, Ramesh Reddy, Pritesh Shah, Kamran Shaikh, Ash Thapliyal, Rachel Cora Wood
De angst voor ‘het boze oog’ is al duizenden jaren diepgeworteld in diverse geloofssystemen. We vinden deze vorm van superstitie al terug bij de oude Grieken en Romeinen, maar bijvoorbeeld ook in het boeddhisme, hindoeïsme, de islam en bepaalde stromingen binnen het christendom. Het boze oog wordt voorgesteld als een blik die mensen in het ongeluk stort, letsel berokkent of zelfs doodt. Speciale amuletten zouden de belangrijkste bronnen van bescherming vormen tegen het malicieuze zintuig.
‘Evil Eye’ speelt losjes met het thema van de kwade blik. De film draait vooral om de moeder-dochterrelatie tussen Usha en haar dochter Pallavi. De twee spreken elkaar hoofdzakelijk door de telefoon, aangezien ze in geografisch opzicht mijlenver uit elkaar leven. Usha woont met haar man in de Indiase hoofdstad Delhi, terwijl Pallavi domicilie houdt in het Amerikaanse New Orleans.
Usha is een traditioneel opgevoede Indiase vrouw, met een sterk geloof in zaken als reïncarnatie, geboortehoroscopen, uithuwelijking en vloeken. Als Pallavi een intieme relatie aanknoopt met de schatrijke Sandeep en Usha meer te weten komt over haar dochters nieuwe vriend, raakt de bezorgde moeder er meer en meer van overtuigd dat de twee elkaar niet toevallig tegen het lijf zijn gelopen. Er zit volgens haar iets kwaadaardigs achter de opbloeiende liefde; een duister geheim dat in verband staat met een abusieve relatie waarin Usha in haar jonge jaren verwikkeld was…
‘Evil Eye’ is gebaseerd op een hoorspel dat hoofdzakelijk bestaat uit telefoonconversaties en voicemailfragmenten. Die vertelvorm vertaalt zich niet altijd even goed en natuurlijk naar het scherm en stort de film in een lichte identiteitscrisis. Willen de gebroeders Dassani ons nu een melodrama of een bovennatuurlijk getinte thriller voorschotelen? Ze lijken het soms zelf niet te weten. De meer verontrustende elementen van het verhaal nemen vooral de vorm aan van flashbacks die glimpen tonen van Usha’s nare jeugdervaringen.
Artistiek gezien had ‘Evil Eye’ wel wat meer pit, jus en originaliteit kunnen gebruiken, terwijl de uiteindelijke ontknoping zich op een voorspelbare en enigszins ongeïnspireerde manier voltrekt. De haastig aandoende slotakte past ook niet bij een film die heel royaal de tijd neemt om de hoofdprotagonisten te introduceren en langzaam de spanning op te voeren. Het acteerwerk is behoorlijk, waarbij vooral Omar Maskati positief opvalt. Bij het neerzetten van de complexe Sandeep laveert hij even behendig als overtuigend tussen twee uitersten: de mysterieuze weldoener en de licht ontvlambare, grillige en uiteindelijk zelfs ronduit infame booswicht.
Hoewel het interessant is om eens een film te zien die gebruikmaakt van niet-westerse bovennatuurlijke elementen in plaats van de redelijk uitgekauwde christelijke riten en mythen die zo vaak langskomen in thrillers en horrorfilms, is de uitwerking niet geheel bevredigend. ‘Evil Eye’ zwabbert heen en weer tussen familiedrama en thriller en stijgt in beide opzichten nooit tot grote hoogten.
Frank Heinen
Waardering: 2.5
VOD-release: 13 oktober 2020