eXistenZ (1999)

Regie: David Cronenberg | 97 minuten | drama, thriller, misdaad, science fiction | Acteurs: Jennifer Jason Leigh, Jude Law, Ian Holm, Willem Dafoe, Don McKellar, Callum Keith Rennie, Christopher Eccleston, Sarah Polley, Robert A. Silverman, Oscar Hsu, Kris Lemche, Vik Sahay, Kirsten Johnson, James Kirchner, Balázs Koós, Stephanie Belding, Gerry Quigley

David Cronenberg staat bekend om zijn vreemde films. Zo was hij eerder verantwoordelijk voor ‘Videodrome’, ‘Scanners’ en ‘The Fly’. Zoals we van Cronenberg gewend zijn, is ook ‘eXistenZ’ een aaneenschakeling van vreemde plotwendingen en nog vreemdere karakters.

‘eXistenZ’ neemt het bekende concept van een virtuele wereld en maakt er een clichéloze psychologische trip van. In plaats van de schone en vrijwel vlekkeloze wereld van ‘The Matrix’ en ‘The Thirteenth Floor’ is de wereld van ‘eXistenZ’ goor en grof. De computers die ‘eXistenZ’ simuleren (pods) zijn genetisch gemanipuleerde amfibieën die met een navelstreng moeten worden aangesloten en de geweren die de karakters gebruiken, schieten tanden in plaats van kogels. Dit met de gebruikelijke gore effecten die van Cronenberg te verwachten zijn. Deze film is dan ook zeker niet geschikt voor tere zieltjes. Hoofden worden stuk geschoten en beesten worden zonder blikken of blozen opengesneden met de daar bijhorende geluiden waar je ook al niet vrolijk van wordt.

Maar wie Cronenberg zegt, zegt ook seksuele verwijzingen. Ook ‘eXistenZ’ is niet vrij van seksuele prikkels. Hoewel er geen enkele echte seksscène in de hele film voor komt, weet Cronenberg een seksueel getinte sfeer te veroorzaken door vooral te letten op details. Zo moet wanneer de pod in de persoon wordt gestoken, de plug vochtig worden gemaakt. Iets wat veelal met de tong wordt gedaan.

Wat vooral bijzonder aan ‘eXistenZ’ is, zijn de fantastische plotwendingen. Realiteit en fictie lopen dwars door elkaar heen en zonder dat je er erg in hebt zit je met dezelfde paranoia als de hoofdrolspelers. De karakters zelf zijn aardig in de realiteit en fantastisch in de spelwereld. Dit omdat ze zo geschreven zijn dat ze daadwerkelijk karakters uit een spel nabootsen. Ook de hoofdrolspelers komen niet van hun bedoelde rol onderuit en beginnen net zoals de andere karakters in het spel, een opgelegde rol te spelen zonder dat ze er erg in hebben.

‘eXistenZ’ is weer een typische Cronenberg film met veel vreemde plotwendingen en een hoog gore-gehalte. Een must-see voor de cult- en sciencefictionliefhebbers onder ons.

Bertine van Hövell

Bioscooprelease: 24 juni 1999