Expeditie Berenklauw – The Wild Thornberrys Movie (2002)

Regie: Cathy Malkasian, Jeff McGrath | 85 minuten | avontuur, animatie, familie, komedie, fantasie | Originele stemmencast: Lacey Chabert, Tom Kane, Cree Summer, Tim Curry, Lynn Redgrave, Jodi Carlisle, Danielle Harris, Flea, Crystal Scales, Kimberly Brooks, Alfre Woodard, Brock Peters, Melissa Greenspan, Alexandra Boyd, Moira Quirk, Tara Strong, Hynden Walch, Mae Whitman, Roger Jackson, John Kassir, Charles Shaughnessy, Brenda Blethyn, Kevin Michael Richardson, Billy Brown, Marisa Tomei, Rupert Everett, Jeff Coopwood, Didier M. Ngole, Anthony Okungbowa, James Brown Orleans, Michael Chinyamurindi, Earl Boen, Obba Babatundé | Nederlandse stemmencast: Angela Schijf, Kitty Bourbois, Erik Vogel, Caroline de Bruin, Wivineke van Groningen

Rond de eeuwwisseling zond kinderzender Nickelodeon de tekenfilmserie “Expeditie Berenklauw” (“The Wild Thornberrys”) uit. De serie was redelijk populair bij de doelgroep en er bleek zelfs materiaal genoeg te zijn voor een hele speelfilm. Deze kreeg de inspiratieloze naam ‘The Wild Thornberrys Movie’, in Nederland ging de film gewoon als ‘Expeditie Berenklauw’ uit in de bioscopen.

De jonge tiener Eline Berenklauw (Eliza Thornberry in de originele versie) heeft maar geboft. Ze is dol op dieren, liefst wilde, en haar ouders zijn in dienst van een omroep waarvoor ze natuurprogramma’s maken. Dankzij een dappere reddingsactie waarbij de pittige Eline een Afrikaanse sjamaan redde, heeft ze de gave om met dieren te praten. De enige voorwaarde die de sjamaan stelde is dat ze er met niemand over mag praten. Dat gaat haar makkelijk af, want ze heeft gesprekspartners genoeg. Vooral haar chimpansee Darwin is haar beste maatje en de onderlegde aap voorziet haar regelmatig met een bekakte stem van (ongevraagd) advies.

In het kleurrijke ‘Expeditie Berenklauw’ is het gezin, dat naast vader en moeder bestaat uit de verwende zestienjarige Debbie en het geadopteerde broertje Donnie, op reis door de Afrikaanse Serengeti, uitstekend onderwerp voor de natuurdocumentaire van Elines ouders. Eline vermaakt zich prima met de luipaarden, olifanten en andere savannebewoners. Wanneer ze vol bravoure op een plek komt waar ze eigenlijk niet mag komen, wordt het luipaardjong Tally ontvoerd door een stel stropers. Met man en macht en gevaar voor eigen leven probeert Eline dit te voorkomen, maar het enige dat ze van de stropers ziet is een mes met een bijzonder heft. Voor Debbie, die een enorme hekel heeft aan het leven in de wildernis, is dit de laatste druppel. Ze heeft lang genoeg haar hand boven het hoofd van haar zusje gehouden, maar nu verklikt ze alles. Als gevolg daarvan vinden Elines ouders het het beste dat Eline naar een kostschool in Londen gestuurd wordt. Maar hoe moet Eline dan ervoor zorgen dat Tally bij zijn moeder terugkomt?

‘Expeditie Berenklauw’ bevat een redelijk goed doortimmerd scenario, hoewel onnodige verhaallijnen als het kostschoolavontuur van Eline en de scènes met de vervelende Donnie wel wat afleiden. De film werkt het best als er gefocust wordt op de prachtige natuur in Afrika en de rode lijn – Elines zoektocht naar Tally en haar strijd tegen de stropers – gevolgd wordt. De humor zit ‘m voornamelijk in de grappige uitspraken van Darwin en ook Debbie is met haar gemopper meer dan eens aanleiding voor een glimlach. Het tempo is hoog, en de soundtrack is beter dan je van een film als deze mag verwachten (het nummer “Father & Daughter” van Paul Simon kreeg zelfs een Oscarnominatie). Wat voor de makers pleit is dat ze een geheel eigen stijl hebben ontwikkeld en dat ze geen enkele poging ondernomen hebben om Disney te kopiëren. De dieren zien er schitterend uit, er is veel aandacht besteed aan de omgeving, maar de mensen zijn eigenlijk maar spuuglelijk (grote hoofden, opvallende tanden, dunne nek en smalle lijfjes. Toch maakt ze dat niet minder sympathiek. Leuke film voor de doelgroep, maar ook meekijkende ouders zullen zich met ‘Expeditie Berenklauw’ niet vervelen.

Bioscooprelease: 24 april 2003