Extra Action (and Extra Hardcore) (2007)

Regie: Richard Kern | 80 minuten | erotiek, korte film

Richard Kerns ‘Extra Action’ is een interessante, in verschillende thema’s opgedeelde pornofilm met “echte” vrouwen, in hun natuurlijke omgeving. De verzameling filmpjes komt tamelijk ongedwongen over, al is het dan niet volledig spontaan. Het is als een aaneenschakeling van korte home video’s of (amateur-)webcam-optredens, met voornamelijk natuurlijk licht en zonder softe focus of andere filmische aanpassingen. Niet alles is even erotisch – soms is het grappig, vreemd, schattig, of gewoon een neutrale observatie – maar dit is waarschijnlijk ook de bedoeling van regisseur Richard Kern. Dit is geen gewone pornofilm met alleen maar zwoele, met de camera flirtende vrouwen met borsten als torpedo’s, en en een nadruk op seksuele gemeenschap. Natuurlijk zijn de vrouwen in de film wel voortdurend naakt, of nauwelijks gekleed, en kronkelen ze op een potentieel prikkelende manier door het beeld, maar in verschillende scènes lijk je als kijker slechts getuige te zijn van de normale dagelijkse handelingen van deze vrouwen. Het is een verfrissende benadering.

‘Extra Action’ presenteert een breed scala aan vrouwen: oud, jong, rood, blond, donker, met beugel, met en zonder schaamhaar, slank, vol, en met grote of juist heel kleine borsten. Sommige vrouwen – vaak met traditioneel knap uiterlijk of voluptueus lichaam – dagen de camera en kijker zelfverzekerd uit, terwijl ze hun lichaam betasten. Andere vrouwen kijken af en toe onzeker en een beetje vragend in de camera. Soms doen serieuze, ongeïnteresseerde uitdrukkingen afbreuk aan het mogelijk erotische gehalte van de filmpjes, maar op andere momenten kan er juist onverwachts een mooie pose of ontwapenende blik voor opwinding zorgen. De vrouwen lijken niet vanuit geilheid of optimaal effectbejag gefilmd te zijn maar meer vanuit een fascinatie voor het vrouwelijk lichaam. Kern kiest er regelmatig voor om de vrouwen te observeren, waarbij erotische of sexy momenten bijna per ongeluk plaats vinden.

Het is niet alleen maar ongedwongen, natuurlijke observatie. Zeker de helft van de speelduur bestaat uit scènes met erotisch poserende, zichzelf bevredigende of met elkaar vrijende vrouwen (want het zijn wel uitsluitend vrouwen). Één hoofdstuk draait volledig om dildo’s en in één interessante scène toont een blonde schone met doordringende ogen en volle lippen – vermoedelijk een “professional” – hoe je met je mond een condoom om een flinke dildo (of penis) krijgt. In een ander hoofdstuk komen fetisj-momenten voor met handboeien en kaarsvet, en in een andere segment kunnen de liefhebbers van benen hun lol op, waarbij sommige vrouwen zich in onmogelijke posities kronkelen. Er vinden ook nog wat exhibitionistische momenten plaats, wanneer één van de vrouwen naar buiten gaat en snel op straat en staand tegen een boom haar borsten en vagina laat zien. Er is, kortom, voor ieder wat wils.

Als extra zijn er zes korte, vaak wat groezelige films van Kern op de dvd opgenomen, die wisselend van kwaliteit en waarde zijn. Op zijn hoogst kun je zeggen dat ze interessant en uniek zijn. ‘Goodbye 42nd Street’ behelst een soort wandeling langs een aantal sexbioscopen en verontrustende achterkamertjes waar dingen gebeuren die het daglicht niet kan verdragen. Een vrouw steekt haar man een oog uit (met slechte effecten/make-up), een stel doet aan wurgseks en kotst over elkaar heen… dat soort werk. In een ander filmpje komt een katholiek schoolmeisje thuis, trekt haar kleren uit, gaat wat dansen, en doet dan een jurk aan. Weinig prikkelend of controversieel. En weer een ander filmpje, ‘Nazi’, toont een dansende, strippende vrouw met een soldatenpet op, die voor de Amerikaanse vlag komt te staan en haar optreden afsluit met de Hitler-groet. Matig. Het meest interessante filmpje, ‘Pierce’, is een registratie van een man die bij (vermoedelijk) zijn vriendin een paar tepelpiercings inbrengt. Artistiek gezien heeft het filmpje weinig waarde maar toch kun je niet wegkijken wanneer er eerst een staafje of naald door de tepels wordt geduwd, er weer wordt uitgetrokken, en er vervolgens door beide tepels een ring wordt geschoven, onder begeleiding van wat gekerm van de blijde ontvanger van de sieraden.

‘Extra Action (and Extra Hardcore)’ verschijnt maandag 19 maart 2012 op DVD.