Extracurricular (2018)

Recensie Extracurricular CinemagazineRegie: Ray Xue | 90 minuten | drama, horror | Acteurs: Keenan Tracey, Brittany Raymond, Spencer Macpherson, Brittany Teo, Stephen Bogaert, Emmanuel Kabongo, Luke Goss, Joshua Joel Bailey, Richard Clarkin, Madeleine Claude, Suzanne Cyr, Trisha Larocque, Shanel Maida, Jean Paul Najm, Rachel Noel-Gard, Emilie Ullerup, David Webster

Als je dacht dat leerlingen die de mooiste cijfers halen alleen maar met hun schoolprestaties bezig zijn, heb je het mis. Ze zijn in hun vrije tijd voornamelijk bezig met het beramen van moordaanslagen. De studenten in ‘Extracurricular’ houden er nogal vreemde buitenschoolse activiteiten op na. Maar hoelang kan dit goed gaan?

Regisseur Ray Xue zoomt in op de gewelddadige neigingen van Miriam, Derek, Ian en Jenny. Dit viertal krijgt een kick van bloed. De politie zit met de handen in het haar en probeert de daders van de gruwelijke moorden in de kraag te vatten.

Films over moordende jongeren zijn niet nieuw, maar Xue slaagt erin om zijn film een bijzondere sfeer mee te geven. De schurken zijn jong, slim, gehaaid maar ook nog onvolwassen. Ze hebben iets kinderlijks, terwijl ze tegelijkertijd ijskoud en berekend zijn. De cast is aardig op dreef en gezien het beperkte budget heeft Xue een goede keuze gemaakt bij de casting. De acteurs presteren prima.

Ook de moorden zijn lekker grafisch in beeld gebracht. De soundtrack en cameravoering helpen bij het creëren van een lekker ongemakkelijk sfeertje. ‘Extracurricular’ is bij vlagen een spannende en verontrustende film die onder de huid gaat zitten. Iets meer diepgang in de vorm van een motief had de film goed gedaan, maar helaas zit dat er niet in. De reden van de moordpartijen blijft onderbelicht en dat is jammer.

Wat rest is een genietbare thriller die moordpartijen vanuit het oogpunt van de moordenaar toont. Het draait hier om de uitvoering van de daders en niet om de gevolgen voor de slachtoffers. Deze twist geeft Xue’s film een aparte ambiance. Een klassieker of culthit zal deze film niet worden, want daarvoor blijft deze productie teveel aan de oppervlakte. Fans van vlotte slashers die voor een bescheiden budget maar met veel liefde voor het genre zijn gemaakt zullen deze film zeker kunnen waarderen.

DVD-release: 10 september 2020