Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (2019)

Recensie Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile CinemagazineRegie: Joe Berlinger | 110 minuten | biografie, misdaad | Acteurs: Lily Collins, Zac Efron, Kaya Scodelario, Haley Joel Osment, Terry Kinney, Angela Sarafyan, Sydney Vollmer, Macie Carosino, Ava Inman, Morgan Pyle, James Hetfield, John Malkovich, Richard K. Jones, Justin INman, Grace Victoria Cox, Alan B. Jones, Jim Parsons, Jeffrey Donovan, Maya Berlinger, Derek Snow

Ted Bundy is in Nederland nauwelijks bekend, maar in Amerika is het een besmette naam. Samen met fijne types als Joel Rifkin en John Wayne Gacy hoort Bundy thuis in de buitencategorie van gestoorde seriemoordenaars. Het bijzondere van Bundy was dat hij alles mee leek te hebben. Intelligent, opvallend knap, charmant en gelukkig getrouwd. Maar al dat geluk was niet genoeg om Bundy te stoppen. Minstens dertig jonge vrouwen bekochten dat met een gruwelijke dood.

Omdat de meeste seriemoordenaars volkomen onbegrijpelijk zijn, focussen films over dit type zich meestal op spektakel (‘Silence of the Lambs’) of op het politieonderzoek (‘Zodiac’). Om echt iets te begrijpen van de psyche van dit type is een langere speelduur nodig, zoals in de superieure televisiereeks ‘Mind Hunter’.

De Amerikaanse film ‘Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile’ kiest een andere weg. Deze semibiografie over Ted Bundy laat niets zien van de gruwelen, maar volgt twee (min of meer) losse paden. In de eerste plaats volgen we Elizabeth, de echtgenote van Bundy. Tot heel lang weigert ze te geloven dat er iets mis is met haar echtgenoot, al is hij vaak wekenlang op pad. Daarnaast ontmoeten we Ted zelf, niet bij de moordpartijen maar tijdens arrestaties, ontsnappingen en de uiteindelijke rechtszaak.

Het volgen van Elizabeth is nooit echt geslaagd, ondanks het sterke spel van Lily Collins. Als kijker kun je niet meegaan in haar twijfels, omdat we nu eenmaal weten wie Ted is en wat ie doet. De avonturen van Ted zijn al een stuk boeiender, waarbij je je vooral verbaast over de incompetentie van agenten, gevangenenbewaarders en andere autoriteiten.

Wat verder opvalt is de casting. Naast grote namen als John Malkovich en Zac Efron zien we metalheld James Hetfield (Metallica) in een klein rolletje. Nog opvallender is de keuze van Jim Parsons voor de rol van openbaar aanklager, omdat Parsons voor altijd is verbonden met de rol van wereldvreemde wetenschapper Sheldon Cooper uit ‘The Big Bang Theory’.

Het maakt het bekijken van ‘Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile’ een halfgeslaagd gebeuren. Vermakelijk maar niet spannend, boeiend maar niet diepgaand. Uiteindelijk zou een lange televisieserie een betere optie zijn geweest. In dat geval zouden we ook de jonge jaren van Bundy zien, en begrijpen dat die verknipte geest toch ergens vandaan moest komen.