Fahrenheit 451 (2018)

Recensie Fahrenheit 451 CinemagazineRegie: Ramin Bahrani | 96 minuten | drama, science fiction | Acteurs: Michael B. Jordan, Aaron Davis, Cindy Katz, Michael Shannon, Mayko Nguyen, Dylan Taylor, Saad Siddiqui, Katherine Cullen, Edsson Morales, Lilly Singh, Warren Belle, Sofia Boutella, Raoul Bhaneja, Keir Dullea

‘Fahrenheit 451’ is gebaseerd op het wereldwijd bekende boek Fahrenheit 451 geschreven door Ray Bradbury. Het dystopische verhaal speelt zich af in de toekomst, waarin literatuur volledig is verbannen. Brandweermannen zijn er niet langer om branden te blussen, maar juist om dingen te verbranden. En dan voornamelijk boeken, want alles wat in boeken te vinden is, dat is slecht voor de maatschappij.

Net zoals in het boek is Guy Montag (Michael B. Jordan) in deze verfilming een brandweerman met een hoge functie. Hij is trots op wat hij doet en geniet van de roem en faam dat hij vergaard met het verbranden van boeken, maar ook hard drives en alle andere vormen van verboden media en kunst. Door zijn baas, commandant Beatty (Michael Shannon), wordt hij klaargestoomd om hem op te volgen als aanvoerder van de brandweer. Maar wanneer Montag de mysterieuze Clarisse (Sofia Boutella) ontmoet, verandert er iets in hem. Zij stelt hem vragen, die hem nog nooit eerder gesteld zijn, waardoor hij gedwongen wordt om na te denken over zijn leven en zijn werk. Waarom heeft de overheid boeken eigenlijk verboden? Is zijn werk eigenlijk wel zo nobel als hij altijd dacht? Uiteindelijk loopt Guy over naar de rebellen en probeert het voortbestaan van de literatuur te redden.

Het huidige, vaak overmatige, gebruik van social media en concepten als ‘fake news’ lenen zich uitstekend voor de dystopie van het verhaal. Bahrani heeft alle communicatie in zijn geschetste wereld beperkt tot emoji’s. Alle informatie wordt verkregen via de “nine”. Een digitaal platform wat veel lijkt op het internet en de sociale media zoals we die vandaag kennen, maar dan volledig gecensureerd en gecontroleerd door de overheid. Een realiteit wat niet ondenkbaar ver van ons vandaan staat.

Helaas weet Bahrani deze beangstigende herkenbaarheid niet verder te vertalen naar de rest van het script. De opening van de film is rommelig, waardoor je als kijker niet meteen gegrepen wordt en ook de verhaallijnen van de verschillende karakters zijn erg dun, waardoor de anders uitstekende acteurs niet veel om handen hebben om een overtuigende rol neer te zetten. Daarnaast is de snelheid waarop Guy van opper-brandweerman omslaat naar redder van alles-wat-verboden-is erg ongeloofwaardig. Visueel heeft Bahrani wel uitgepakt voor ‘Fahrenheit 451’, waarbij de scènes met vuurzeeën vrij indrukwekkend zijn. Er zijn meer dan genoeg burn parties om de filmervaring mee te vullen, maar helaas blijft de film een teleurstellende verfilming.

Julia van Berlo

DVD-release: 14 november 2018