Fair Play (2023)

Recensie Fair Play CinemagazineRegie: Chloe Domont | 115 minuten | drama, thriller | Acteurs: Phoebe Dynevor, Alden Ehrenreich, Eddie Marsan, Rich Sommer, Sebastian De Souza, Sia Alipour, Yacine Ramoul, Brandon Bassir, Jamie Wilkes, Freddy Sawyer, Geraldine Somerville, Patrick Fischler, Laurel Lefkow, Buck Braithwaite, Jim Sturgeon, Linda Ljoka, J. Pace, Abe Fark, Leopold Hughes, Boris Fionov, Jelena Stupljanin, Katarina Gojkovic, Ivona Kustudic, Greg De Cuir, Stefan Miloradovic, Abden Asham, Aleksandar Bimbasic, Filip Todorovic, Nenad Stefanovic, Pei Hua Lu, Evan Zhao, Jovana Miletic, Novica Milosavljevic, Ivana Ivic, Branimir Ciric

Soms is de verpakking interessanter dan het pakketje. Dat geldt ook voor ‘Fair Play’ (2023), de thriller van debutant schrijver en regisseur Chloe Domont. ‘Fair Play’ is een thriller zoals vele anderen, maar die glimmende verpakking is de feministische eigentijdse draai die eraan wordt gegeven. Die wordt vervolgens ingevuld door intieme en intense optredens van een kleine maar getalenteerde cast. Domont zelf heeft hiermee een veelbelovend debuut op haar naam kunnen zetten, want in het simpele verhaal weet ze toch veel te stoppen; van romantiek tot een vertolking van de tijdgeest van de eerste helft van de jaren 20. Maar weet Domont het publiek ook te choqueren?

Wanneer twee medewerkers van het fictieve hedgefonds One Crest Capital hun geheime relatie naar het volgende niveau tillen, zijn ze dolgelukkig. Maar als Emily (Phoebe Dynevor) de langverwachte promotie van Luke (Alden Ehrenreich) binnensleept, slaat de sfeer snel om. De druk loopt extra op als Emily lid wordt van de vertrouwenscirkel van haar strenge baas Campbell (Eddie Marsan), met de jaloezie van haar verloofde ten gevolge. Als Luke zijn gekrenkte ego en ondermijnde masculiniteit probeert te stutten met de toxische lessen van een motiverende spreker, gaat de sfeer van pijnlijke stilte naar duister met ondertonen van geweld in een wereld waar een miljoen slechts een cijfertje is.

‘Fair Play’ lijkt een niche period piece van de vroege jaren 20. De film heeft een uitgesproken feministische toon, en neemt toxische masculiniteit op de korrel. Die masculiniteit wurmt zich stilletjes het kleine en gelukkige huishouden van het koppel in wanneer zíj promotie maakt over hém. Tegelijkertijd zien we hoe hoge werkdruk en geld verdienen gemakkelijk prioriteit krijgen boven persoonlijke relaties en familie. Boven dat alles hangt nog een donkere wolk, namelijk die van de structuur waarin zich dit allemaal afspeelt. De ware vijand is het kantoor zelf, dat is namelijk de omgeving die hen vervormt maar ook maakt. De MeToo-beweging, Andrew Tate en antikapitalistisch sentiment zijn daarmee regelmatig onderdeel van de set. Als een pandemie ook een rol had gespeeld, was het kwartet.

Dat is allemaal wat hoog over, en voor degenen die gewoon op hun luie zaterdagavond een film aan willen zetten is er ook genoeg te halen. De spanning bouwt langzaam maar gestaag op tot een ware thriller. Het verhaal is niet heel complex en vanaf het begin wel ongeveer uit te meten, maar toch besluipt de film je een beetje. Na een half uurtje zit je wel echt op het puntje van je stoel. Daarbij geven acteurs Dyenovr en Ehrenreich overtuigende optredens, eerst als geliefden, daarna als stille rivalen en als laatste minder stille rivalen. Ook Marsan, die normaal een toch een soort lieverdje of onderdeurtje speelt (zie ook ‘The World’s End’ (2013) en ‘Sherlock Holmes’ (2009)), speelt dit keer een ijskoude zakenman met een minuscuul hartje.

Tel dat allemaal bij elkaar op en krijg je best een solide moderne thriller. Toch voelt ‘Fair Play’, op wat choquerende momenten na, heel braaf. Na het eerste kwartier weet je dus wel ongeveer waar de film heen gaat. Je weet alleen niet hoe ver de film durft te gaan. Dat is op zich een prestatie. Het klinkt misschien als een lage lat, maar een competent maar simpel verhaal is soms ver te zoeken in de krochten van het Netflix-hoofdkantoor. Voeg daar de optredens van de cast en de beheerste opbouw van de spanning aan toe, en dan heb je alle reden om ‘Fair Play’ op een luie avond aan te slingeren en om de carrière van Chloe Domont in de gaten te houden. Jammer dat de mannen die ‘Fair Play’ echt moeten zien, hem niet zo snel aan zullen zetten.

Sam van Zuilen

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 5 oktober 2023
VOD-release: 6 oktober 2023 (Netflix)