Falcon Lake (2022)

Recensie Falcon Lake CinemagazineRegie: Charlotte Le Bon | 100 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Joseph Engel, Sara Montpetit, Monia Chokri, Jeff Roop, Karine Gonthier-Hyndman, Pierre-Luc Lafontaine, Arthur Igual, Anthony Therrien, Thomas Laperriere, Lévi Doré, Jacob Whiteduck-Lavoie, Éléonore Loiselle, Samir Firouz

Het dromerige speelfilmdebuut van de Canadese regisseur Charlotte Le Bon voelt als de eeuwige zomers uit je jeugd. De film is losjes gebaseerd op de striproman ‘Une soeur’ van Bastien Vivès: een verhaal over twee tieners die een kalverenliefde ervaren tijdens een zomervakantie. Hoewel dit niet Le Bons eerste regiewerk is, was ze tot nu toe vooral bekend als actrice. Haar twee eerdere korte producties zijn al intrigerende vingeroefeningen, maar met deze speelfilm laat de Canadese zeer overtuigend zien dat ze nog veel meer in haar mars heeft.

De veertienjarige Bastien (Joseph Engel) houdt met zijn moeder en kleinere broertje vakantie bij een meer op het platteland van Quebec. De moeder heeft een goede vriendin in Canada en de kinderen van de bevriende volwassenen kennen elkaar daarom van kleins af aan. Zo ook de zeventienjarige Chloé (Sara Montpetit) die onverwachts toetrekt naar de jongere Bastien. Er ontstaat een hechte, intieme band tussen de twee. Echter deze band komt onder druk te staan wanneer Chloe’s moeder haar nieuwe Amerikaanse vriend introduceert, van wie de zoon ook een oogje laat vallen op de opgeschoten en geheimzinnige Chloé. En dan is er nog het angstaanjagende verhaal over de verdronken jongen. Volgens Chloé spookt het daarom rond het meer.

De rusteloze Chloé is het archetype tobbende puber die bang is buiten de groep te vallen. Ondanks dat Bastien aan de beginfase staat van deze levensfase, heeft hij hier een stuk minder last van. De jonge vrouw vindt een bepaalde rust bij de kinderlijker Bastien. Maar diezelfde rustgevende genegenheid voor elkaar, is toch gecompliceerder en verwarrender dan de twee eerst denken. De moeilijk te onderscheiden overgang van speelse aantrekkingskracht naar diepere gevoelens exploreert Le Bon met zichtbaar plezier. Zo graag zelfs, dat je als (volwassen) kijker steeds minder zeker bent van je zaak. Er knaagt een onverklaarbare onrust aan de oevers van het meer.

In het broeierige ‘Falcon Lake’ roept regisseur Le Bon trefzeker momenten op die iedereen wel eens in meer of mindere mate heeft ervaren in de tienerjaren en stipt scherp, niet zonder de nodige humor, universele gevoeligheden over de eerste liefde aan. Ook werpt ze onbevangen een blik op het onbekende van een transformerende zomer voor Bastien en Chloé. Daarom is het niet altijd helemaal helder wat je precies ziet en hoort in de film: mysterie regeert onder het oppervlak van het meer. Dit is hier veeleer prettig uitdagend dan misplaatst. En hoewel het einde zwanger is van vraagtekens, is de film zonder meer een intens portret van twee jonge mensen.

Roy van Landschoot

Bioscooprelease: 9 februari 2023
DVD-release: 16 mei 2023