Falcon Rising (2014)

Regie: Ernie Barbarash | 100 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Neal McDonough, Michael Jai White, Laila Ali, Lateef Crowder, Hazuki Kato, Masashi Odate, Millie Ruperto, Jazmín Caratini, Jimmy Navarro, Robert Colon, Daniel Cardona, Johnny Yang, Arzoris Perez, Michael J. Morris, Luis Angel Rondon Lopez, Clifford Myatt, Eddie Valdés

De oldschool actiefilm is druk bezig met een comeback. Na het succes van ‘The Expendables’ springen talloze filmmaatschappijen in op deze hype. De makers van ‘Falcon Rising’ zijn erg ambitieus, want het is de bedoeling dat deze film het begin wordt van een langlopende franchise. Een naam als Jean-Claude Van Damme of Chuck Norris trok (vroeger) een groot publiek. Als zo’n actiester in een film zat, wist je precies waar je aan toe was en wat je kon verwachten: bottenbrekende actie. Het is de bedoeling dat de naam Michael Jai White hetzelfde teweeg brengt. Of dat gaat lukken, valt nog maar te bezien…

In ‘Falcon Rising’ vertolkt Jai White de rol van oud-marinier John ‘Falcon’ Chapman. Deze man worstelt met een posttraumatische stressstoornis en heeft weinig zin in het leven. Zijn zus houdt hem op de been. Als zij op brute wijze wordt aangevallen tijdens een klus in Brazilië, vliegt haar broer naar Sao Paulo om de aanvallers op te sporen. In de louche onderwereld van de stad komt hij al snel in aanraking met een wereld van drugs, seks, corrupte agenten en georganiseerde misdaadsyndicaten die vechten om de macht.

Voor een actiefilm duurt het behoorlijk lang voordat er iets gebeurt. ‘Falcon Rising’ is behoorlijk traag en in de eerste helft wordt veel tijd in de weergave van de antiheld gestopt. Jai White doet het verdomd goed en weet de tragische achtergrond van het titelpersonage goed weer te geven. Helaas is hij de enige die fatsoenlijk acteerwerk neerzet. Dat ligt vooral aan het script, want de meeste personages zijn erg slap uitgewerkt en bestaan vooral uit karikaturen. Je herkent de boeven aan hun boze oogopslag of lelijke tronie. Helder en overzichtelijk, maar niet meer van deze tijd. Tegenwoordig hebben actiefilms meer diepgang nodig.  Het is ook erg opvallend hoe serieus deze film zichzelf neemt. Er is geen relativerende humor.

De schaarse actiescènes zijn niet slecht, maar ook niet noemenswaardig. Het is zo gewoontjes. Het wordt nergens zo fysiek en bikkelhard als in ‘The Raid 2’ of zo flitsend als in ‘John Wick’ om maar een paar vergelijkingen te trekken. Jai White slaat zich er (letterlijk) dapper doorheen, maar hij verdient beter. Geef deze man een beter script of laat hem een vervolg op het hilarische en geniale ‘Black Dynamite’ maken. Laatstgenoemde parodie op het blaxploitationgenre bevatte meer actie en liet de humoristische kant van de acteur zien. Hopelijk worden de vervolgdelen van de ‘Falcon’ franchise beter, want met dit soort halfbakken films red je de oorlog niet.

‘Falcon Rising’ verschijnt dinsdag 24 maart 2015 op DVD.