Famished – The Donner Party (2009)

Regie: Terrence J. Martin | 90 minuten | drama | Acteurs: Crispin Glover, Clayne Crawford, Michele Santopietro, Mark Boone Junior, Christian Kane, Crispian Belfrage, Catherine Black, Jamie Anne Allman, Jack Kyle, Cary Wayne Moore, Alison Haislip, Mara LaFontaine, John A. Lorenz

‘Famished’ is de verfilming van een inktzwarte bladzijde uit de Amerikaanse geschiedenis. De alternatieve titel ‘The Donner Party’ dekt de lading beter. De film verhaalt over de tragische geschiedenis van een groep kolonisten die tot kannibalisme over moest gaan om te overleven. In november 1846 strandde het gezelschap in een besneeuwd Truckee Lake, diep in de bergen. De pioniers onder leiding van de familie Donner zat muurvast, terwijl de voedselvoorraad slonk. De onbegaanbare weg zorgde voor beschadigde wagens en een deel van het meegebrachte vee bezweek aan de ontberingen. Pas in februari 1847 kon de groep gered worden. In die vier maanden wisten slechts 48 van de 87 leden te overleven. Op het menu stonden de lijken van hun gevallen kameraden.

Bovenstaande introductie is een berucht stukje Amerikaanse geschiedenis. Het prikkelt en spreekt tot de verbeelding, want wat zou je zelf doen? Weigeren om het vlees van je familie op te eten, maar dan wel een hongerdood sterven of zou je de stap maken en er alles aan doen om je eigen hachje te redden? Een keuze die je pas kunt maken als je zelf mee maakt. Voer genoeg voor een psychologisch drama zou je zeggen, maar dat is ‘Famished’ niet geworden.

Wat opvalt, is dat de film van de kijker verwacht van dit stukje geschiedenis op de hoogte te zijn. Er wordt geen uitleg gegeven en je wordt direct geconfronteerd met de gestrande families. Mondjesmaat krijg je te horen wat er gebeurd is, maar zonder enige kennis is het verwarrende begin niet aantrekkelijk om te bekijken. Daarnaast worden de personages niet helder geïntroduceerd. Je valt meteen middenin het verhaal en moet maar uitzoeken wat er is gebeurd. De doorbijter wordt getrakteerd op een degelijk drama dat helaas nergens gaat sprankelen. Zie het als een van de vele ‘waargebeurde’ verhalen die je op RTL 4 voorbij ziet komen, maar dan in een luguber jasje. Gebeurtenissen zijn aangedikt om de spanning te verhogen.

De cast bestaat niet uit klinkende namen, maar het is tof om cultacteur Crispin Glover in een hoofdrol te zien. De man blinkt uit in groteske rollen over buitenbeentjes en andere sociaal ongeaccepteerde personen, maar zet in ‘Famished’ een ingetogen vertolking neer. Niet dat zijn versie van William Foster een ‘normaal’ type is, maar Glover zet hem wel neer als een mens van vlees en bloed en niet als verdorven freak. De strenggelovige Foster probeert alles om zijn familie te redden, ook als dat ten koste van anderen gaat. De verwilderd ogende man gaat ver in zijn geloof en dat maakt hem een onvoorspelbaar personage. De priemende blik van Glover past goed bij het personage en dat levert een paar spannende momenten op.

De cast acteert degelijk, de decors zien er goed uit en de soundtrack kan er ook mee door. Toch is ‘Famished’ geen aanrader. De stugge vertelstructuur, het lage tempo en de warrige montage gooien roet in het eten. Fans van het beter slachtwerk zullen ook weinig kunnen met de film want de gruweldaden worden zeer decent in beeld gebracht. Geschiedenisliefhebbers en fans van Glover kunnen deze productie een kans geven. Heb je interesse in de film, maar geen zin om naar de videotheek te rennen? Wacht dan een paar maanden en wie weet komt deze ‘op ware feiten’ gebaseerde film op een saaie woensdagmiddag wel op een commerciële zender voorbij.