Fanny Hill (2007)

Regie: James Hawes | 100 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Rebecca Night, Hugo Speer, Emma Stansfield, Alison Steadman, Louisa Clein, Joanna Miller, Carli Norris, Philip Jackson, Alex Robertson, Ruth Sheen, Samantha Bond, Richard Riddell, Kayleigh Folcarelli, Claire Murphy, Jo Lobban, Jonny Burt, Tim Wallers, Rufus Wright, Adrian James, Stephen Kent, Tim Faraday, Edward Hardwicke,Tony Guilfoyle

Ver voor Xaviera Hollander haar intiemste belevenissen deelde in haar bestseller ‘The Happy Hooker’, of meer recentelijk Belle de Jour in ‘The Intimate Adventures of a London Call Girl’, was er Fanny Hill. Deze Engelse prostituee is echter fictief: ze werd bedacht door John Cleland. Hij publiceerde het boek, dat eveneens onder de titel ‘Memoires of a Woman of Pleasure’ bekend staat, over een jong plattelandsmeisje dat tegen wil en dank in het bordelencircuit terecht komt, in twee delen, in 1748 en 1749. Het duurde echter tot ver in de twintigste eeuw voor het boek in landen als Amerika openbaar verkocht mocht worden. Tegenwoordig kijken we niet meer op van de vrolijke sekscapades van Fanny en haar collega’s, maar in de puriteinse Verenigde Staten vond men het boek obsceen en vulgair. Toch is er geen ordinair woord in het boek te vinden. En dat is met de naar het scenario van Andrew Davies verfilmde tv-productie eveneens het geval. Er is redelijk wat bloot te zien, titelrolvertolkster Rebecca Night gaat volledig uit de kleren, maar het wordt nergens plat of pornografisch. Hoogstens licht prikkelend, maar je zou de film bij wijze van spreken samen met je oma uit kunnen zitten, zonder dat je van plaatsvervangende schaamte last zou krijgen.

Andrew Davies heeft een enorme reputatie opgebouwd met zijn adaptaties van klassieke literatuurwerken, zoals ‘Pride and Prejudice’ en ‘Sense and Sensibility’. Hij is echter ook bekend van modernere boekverfilmingen als ‘Tipping the Velvet’ en beide ‘Bridget Jones’ films. ‘Fanny Hill’ verwerkte hij tot een prima scenario; de film is nergens saai, het tempo ligt hoog en de dialogen zijn bijzonder geloofwaardig en vaak zelfs grappig.

De cast speelt met zichtbaar plezier, dit zorgt voor een lichtvoetige sfeer die in de hele productie uitgedragen wordt. De mooie debutante Rebecca Night is perfect gecast als de jonge Fanny, zij weet de harten van het publiek te stelen als jonge onschuldige maagd, maar ook in de pikantere scènes windt zij haar kijkers om haar vingers. Een nadeel is dat zij in scènes waarin zij in haar dagboek schrijft en zich rechtstreeks tot het publiek richt met commentaar over wat zojuist getoond is, slechts over één gezichtsuitdrukking lijkt te beschikken: met opgetrokken wenkbrauwen en een scheef glimlachje heeft ze tegelijk een verontschuldigende, maar ook ondeugende blik. Wat ook minder goed uitgewerkt is, is het einde van het verhaal, dat wordt een beetje afgeraffeld. Maar het zijn kleine smetjes op een film die verder zo prettig kijkt, dat je het de makers graag vergeeft.

De chemie tussen Rebecca en Alex Robertson, die haar grote liefde Charles Standing speelt, is overduidelijk, maar ook de erotische spanning tussen Mr. H (Hugo Speer) en Fanny is zichtbaar. De overige bijrolacteurs verrichten ook prima hun taak, waarbij Samantha Bond (Mrs. Coles) en Alison Steadman (Mrs. Brown) in het bijzonder opvallen. ‘Fanny Hill’ is een verrukkelijke productie en doet het meesterwerk van Cleland absoluut eer aan.

‘Fanny Hill’ verschijnt vrijdag 15 mei 2015 op DVD (DVD-box Best of Shades).