Fantastic Four (2005)

Regie: Tim Story | 104 minuten | actie, fantasie | Acteurs: Ioan Gruffudd, Michael Chiklis, Jessica Alba, Chris Evans, Julian McMahon, Hamish Linklater, Kerry Washington, Laurie Holden, David Parker, Kevin McNulty

Met ‘Fantastic Four’ is weer een strip van Marvel verfilmd. Ditmaal een verhaal waarin niet één persoon speciale krachten krijgt maar vijf. Alle vijf hebben ze hun krachten gekregen nadat een onverwachte radioactieve storm opstak terwijl zij in de ruimte waren.
Dokter Reed Richards, Ben Grimm, broer en zus Johnny en Susan Storm en Victor Doom: allen zijn zij veranderd, Reed kan zichzelf uitrekken, Ben Grimm is veranderd in een wandelend rotsblok, Johnny Storm kan zichzelf volledig in vuur en vlam zetten en Susan Storm kan zichzelf onzichtbaar maken. Zij komen al snel achter hun krachten. Het duurt echter wat langer voordat Victor Doom in ziet wat de invloed van de storm op hem heeft. Zijn lichaam verandert langzaam in metaal, waardoor hij zelfs invloed heeft op elektriciteit… Victor Doom zint op wraak op Reed Richards omdat, door het falen van Reed’s project, zijn miljoenenbedrijf volledig failliet is. De vier noemen zichzelf de Fantastic Four en strijden vervolgens tegen Victor Doom.

Het verhaal van ‘Fantastic Four’ verschilt niet veel van de andere stripverhalen. Wel verschilt het verhaal van de film van de strip. De verhoudingen onderling zijn veranderd. In het stripboek zijn ze allemaal familie. In de film zijn alleen Johnny en Susan familie en heeft zij een relatie met Reed gehad en nu met Victor Doom.

Net als in andere stripverfilmingen weten ook zij in het begin allemaal geen raad met hun nieuw verworven krachten. Ben Grimm raakt zelfs in een identiteitscrisis. Alleen Johnny Storm ziet alleen maar de voordelen van zijn gave, hij zorgt zelfs voor extra publiciteit en geeft de leden van de groep zelfs namen… Iets waar de rest niet blij mee is. Iedereen wilt namelijk van zijn krachten af behalve hij.

De personages verder zijn leuk en vooral Johnny Storm en Ben Grimm zorgen voor wat humor in de film. De kwaliteit van de special effects zijn wisselend. Zo lijkt ‘The Thing’ op een man in een pak. Dit is niet goed gemaakt.. Het zal het kijkplezier niet bederven maar daar hadden ze beter aandacht aan moeten besteden. Verder zijn de effects van ‘The Human Torch’ goed gedaan. Chris Evans heeft die rol op zich genomen en hij staat van tijd tot tijd volledig in vuur en vlam. De acteurs voegen helaas niets extra’s toe aan de film. Het acteerwerk zorgt er niet voor dat we kunnen meeleven met de gebeurtenissen van de personage. Het is wel erg leuk om Jessica Alba in de film te zien als ‘The Vanishing Girl’, gelukkig verdwijnt ze niet te vaak.

Degene die er bovenuit steekt is Julian McMahon. Hij is perfect gecast voor de rol van de schurk, Victor Doom. Al eerder was hij te zien in de serie ‘Charmed’ waarin hij de gekwelde demon Cole Turner speelde. Wie hem kent van die serie weet dat hij een slechterik goed neer kan zetten, alleen als Victor Doom is hij nog erger.

‘Fantastic Four’ is niet zo fantastisch als films als ‘X-Men’ en ‘Spider-Man’. De wat flauwe humor wordt afgewisseld met actie maar het duurt echter wel lang voordat zij hun krachten gebruiken tegen een vijand. Veel spanning en sensatie zit niet in deze film. De enige confrontatie die we krijgen tussen de vier en Victor Doom is aan het eind. Deze finale ziet er visueel wel goed uit maar die is niet spannend of indrukwekkend. ‘Fantastic Four’ is een leuke luchtige film geworden die voor een paar uur goed vermaak zorgt en dat zal voor de meeste mensen goed genoeg zijn.

Marvin Heineman

Bioscooprelease: 14 juli 2005