Fantômas contre Scotland Yard (1967)

Regie: André Hunebelle | 104 minuten | avontuur, misdaad, komedie, fantasie | Acteurs: Jean Marais, Louis de Funès, Mylène Demongeot, Françoise Christophe, Jean-Roger Caussimon, Robert Dalban, André Dumas, Max Montavon, Rita Renoir, Jean Ozenne, Henri Serre, Jacques Dynam, Henri Attal, Antoine Baud, Guy Delorme, Hubert de Lapparent, Bob Lerick

‘Fantômas contre Scotland Yard’ is de merkwaardige titel van het laatste deel uit de Fantômas-trilogie. Merkwaardig, omdat de film zich dan wel afspeelt in Schotland, maar van de befaamde politieorganisatie is geen spoor te bekennen. Wel ontmoeten we weer de gewelddadige meesterschurk en vermommingspecialist Fantômas. Ook journalist Fandor, diens sexy verloofde Helène en de iets minder sexy inspecteur Juve zien we terug in de Schotse Hooglanden.

We zijn in die hooglanden omdat daar de op een na rijkste man ter wereld woont, de Schot MacRashley. Fantômas gebruikt deze miljonair als tussenpersoon om zijn kas te spekken: als MacRashley en alle andere rijkaards in de wereld Fantômas een flink bedrag schenken, zal Fantômas hen niet vermoorden. Om dit te bespreken komt een clubje rijkaards bijeen in het Schotse kasteel van MacRashley. Dus ook de oude vijanden van Fantômas: Fandor, Helène en Juve. Die krijgen behalve met de meesterschurk ook te maken met spoken, vossen en de maffia.

Was de eerste Fantômas nog een avonturenkomedie in de geest van James Bond en de tweede een volbloedklucht, de derde Fantômas is vooral een misdaadkomedie. De misdaadplot is iets serieuzer  dan de vorige plots, de acties van Fantômas eisen ook meer dodelijke slachtoffers. Daarmee respecteert dit deel meer de oorsprong van de serie: de stripreeks uit begin 20e eeuw.

De humor komt weer helemaal van inspecteur Juve (Louis de Funès). Die ziet dit keer spoken, gehangenen en complots waar ze niet zijn. Flexibel als hij is, draagt hij een kilt tijdens een receptie en een paardrijkostuum tijdens een vossenjacht. Dat zijn paard niet erg bereidwillig is en hij een hond aanziet voor een vos, is natuurlijk niet zijn schuld.

Vanwege de ruige locatie is ‘Fantômas contre Scotland Yard’ veel sfeervoller dan zijn voorgangers. Toch is het duidelijk dat de sleet zit op de serie. Na drie delen zijn we het irritante lachje van Fantômas spuugzat. Ook blijkt dat deze schurk eigenlijk maar één trucje goed beheerst. Van Juve en Helène krijgen we niet snel genoeg, maar journalist Fandor heeft veel te weinig karakter voor zo’n grote rol. Zo is het einde dat ‘Fantômas contre Scotland Yard’ breit aan de serie beslist waardig. Maar ook hoognodig.

Bioscooprelease: 20 juli 1967
DVD-release: 16 oktober 2014