Far from the Madding Crowd (2015)

Regie: Thomas Vinterberg | 111 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Carey Mulligan, Matthias Schoenaerts, Tilly Vosburgh, Mark Wingett, Dorian Lough, Sam Phillips, Tom Sturridge, Juno Temple, Bradley Hall, Hilton McRae, Jessica Barden, Harry Peacock, Victor McGuire, Michael Sheen

In Nederland zijn we trots op ‘onze’ Michiel Huisman, die dankzij rollen in televisieseries als ‘Treme’ ‘Orphan Black’ en ‘Game of Thrones’ en films als ‘Wild’ (2014) en ‘The Age of Adaline’ (2015) aan een gestage opmars in Hollywood bezig is. In Vlaanderen zijn ze zo mogelijk nóg trotser op Matthias Schoenaerts. De Antwerpenaar die op 15-jarige leeftijd aan de zijde van zijn vader Julien zijn debuut maakte in ‘Daens’ (1992), trok de aandacht met zijn rol in de film ‘Rundskop’ (2011), die – net als ‘Daens’ overigens – een Oscar-nominatie voor beste niet-Engelstalige film in wacht sleepte. Daarna schitterde hij naast Marion Cotillard in het veelgeprezen ‘De rouille et d’os’ (2012), die hem een César (het Franse equivalent van de Oscars) opleverde. Sindsdien gaat het hard en wordt Schoenaerts voor de ene na de andere Hollywood-film gestrikt.

Maar ook in Europa wordt de Vlaming voor meer films gevraagd; zo speelt hij de mannelijke hoofdrol in het door Thomas Vinterberg geregisseerde kostuumdrama ‘Far from the Madding Crowd’ (2015), naar het gelijknamige boek van Thomas Hardy dat al vele malen eerder verfilmd werd. Het verhaal is klassiek kostuumdramamateriaal: In  Victoriaans Engeland woont de mooie, onafhankelijke en eigenzinnige Bathseba Everdene (Carey Mulligan). Ze heeft drie aanbidders, Gabriel Oak (Matthias Schoenaerts), een schuchtere schapenboer die in de ban is van haar onafhankelijkheid; Frank Troy (Tom Sturridge), een charmante maar arrogante sergeant en William Boldwood (Michael Sheen, een welvarende en al wat oudere vrijgezel. ‘Far from the Madding Crowd’ vertelt over de passies en keuzes van Bathseba (die een inspiratiebron vormde voor het personage Katniss Everdeen uit de ‘Hunger Games’-reeks, neem alleen al de naam), haar relaties en liefde voor de drie verschillende mannen.

‘Far from the Madding Crowd’ kent eigenlijk al zijn ultieme verfilming; die van John Schlesinger uit 1967, waarin Julie Christie aanbeden wordt door Peter Finch, Alan Bates en Terrence Stamp. Wie het verhaal nogmaals wilde verfilmen moest dus van goede huize komen. Nu komt Thomas Vinterberg, de man achter de indrukwekkende en beklemmende drama’s ‘Festen’ (1998) en ‘Jagten’ (2012), dat absoluut. Daardoor zijn de verwachten dan ook hooggespannen. ‘Far from the Madding Crowd’ ziet eruit om door een ringetje te halen, met prachtige decors en kostuums en met meer dan fraai camerawerk. De acteurs zetten hun beste beentje voor en vooral Carey Mulligan voelt zich duidelijk als een vis in het water in de rol van de vrijgevochten Bathseba. Maar ook Michael Sheen maakt, zeker naar het einde toe, indruk. Kostuumdrama’s hebben nog wel eens de naam saai te zijn, maar dankzij het goede tempo en de frisse dialogen is dat hier niet aan de orde. Desondanks weet ‘Far from the Madding Crowd’ de verwachtingen niet helemaal waar te maken. Voor een film van Vinterberg is het allemaal namelijk erg braafjes en oppervlakkig. Slechts tijdens de erotisch beladen scène met Tom Sturridge en zijn zwaard wordt hiervan afgeweken.

Dit klassieke portret van een Victoriaanse feministe is in de uitwerking feilloos: overtuigend acteerwerk, prachtige fotografie en een weelderige aankleding. Het verhaal heeft ook nog altijd niet aan kracht ingeboet. Van een willekeurige andere regisseur zouden we hier danig van onder de indruk zijn. Maar aangezien het Thomas Vinterberg is wiens naam we op de aftiteling voorbij zien komen, is er toch sprake van een – zij het lichte – teleurstelling. Want bij Vinterberg verwacht je dubbele agenda’s, onderhuidse spanningen en koelbloedig onderdrukte emoties die uiteindelijk uitmonden in een memorabele climax. Die zijn in deze brave, ietwat steriele boekverfilming niet te vinden.

Bioscooprelease: 7 mei 2015
DVD-release: 16 september 2015