Fast & Furious 6 (2013)

Regie: Justin Lin | 130 minuten | actie, misdaad, thriller | Acteurs: Vin Diesel, Paul Walker, Michelle Rodriguez, Jordana Brewster, Dwayne Johnson, Gina Carano, Luke Evans, Elsa Pataky, Gal Gadot, Tyrese Gibson, Ludacris, Sung Kang, Shea Whigham, Joe Taslim, Kim Kold, Clara Paget, Lee Asquith-Coe, Thure Lindhardt, Stephen Marcus, Rita Ora, David Ajala

Dom Toretto (Vin Diesel) geniet van een rustig leven, en zijn vele miljoenen, op de Canarische Eilanden wanneer FBI agent Hobbs (Dwayne Johnson) om zijn hulp vraagt. Hobbs zit achter Owen Shaw (Luke Evans) aan en heeft Dom en zijn team hard nodig. Dom weigert in eerste instantie totdat Hobbs bewijsmateriaal toont waarop zijn voormalig vriendin Letty (Michelle Rodriguez) staat. Letty zou een paar jaar eerder zijn verongelukt en Dom is dan ook stomverbaasd. Uiteindelijk stemt hij toe met als voorwaarde dat hij en zijn team worden vrijgesteld van enige vervolging door de Amerikaanse overheid. Shaw blijkt een bittere tegenstander en heeft de aan geheugenverlies lijdende Letty in zijn crew. Het gehele team doet er alles aan om Shaw uit te schakelen en Letty weer terug te krijgen bij Dom.

‘Fast & Furious 6’ is alweer het zesde deel in de ‘Fast & Furious’ filmserie die al sinds 2001 succesvol is en meer dan 1,5 miljard dollar heeft opgebracht. Logisch dus dat de studio maar blijft doorgaan met de serie. Deel zeven is al aangekondigd en voor wie weten welke bekende acteur daarin de schurk zal spelen zal bij deel zes moeten wachten tot de aftiteling. Wat de filmserie zo populair maakt is de vette actie en de schoonheid maar vooral de snelheid van de auto’s. Ook ‘Fast & Furious 6’ opent met een scène waarin Dom en Brian (Paul Walker) flink racen. Als fan weet je dat de rust van de hoofdpersonages al gauw zal verdwijnen. Toch duurt het nog even voordat de eerste actiescène te zien is. Eerst moet met veel bombarie en lol het team bij elkaar worden geroepen.

‘Fast & Furious 6’ speelt zich grotendeels af in Londen en we zien alleen in dat gedeelte al genoeg auto’s naar de knoppen gaan. Volgens regisseur Justin Lin stond de teller aan het eind van de film op maar liefst 250(!) autowrakken. De actie in ‘Fast & Furious 6’ ziet er gelikt uit maar is vaak zo ongeloofwaardig dat je eigenlijk alleen maar kunt lachen: auto’s die een vliegtuig naar beneden halen en acteurs die allemaal kunnen springen (en landen) alsof ze bij The Avengers zitten. Van het acteerwerk hoeft de film het niet te hebben en dat is maar goed ook. Want de hele cast presteert onder de maat en de wat meer dramatische scènes zijn soms ronduit slecht. Maar met de humor is het wat beter gesteld: Tyrese Gibson en Ludacris maken de geoliede armen van Dwayne Johnson constant belachelijk en noemen hem zelfs de ‘Samoan Thor’.

Na het zwakke derde en vierde deel was deel vijf een onverwachts groot succes zowel bij critici als publiek. Zo sterk als deel vijf is zes niet en dat komt grotendeels door de plot. Het verhaal rondom Letty is redelijk onderhoudend maar het blijft overdreven dat het gehele team zich met alle risico’s van dien voor haar inzet. In deel vijf was de nood vele malen hoger voor alle karakters. Nu heeft het verhaal weinig spanning en is Luke Evans een saaie schurk. Waar ‘Fast & Furious 6’ wel weer in grossiert is het neerzetten van een paar stoere vrouwen waar menig man het van in zijn broek zou doen. Van Michelle Rodriguez weten we dat ze een flink potje kan vechten en ze krijgt in deze film een gelijkwaardige tegenstander dankzij Gina Carano (Haywire). De martial arts expert gaat een heftig gevecht aan met de vurige Latina in de Londense metro. Ook Gal Gadot en Jordana Brewster tonen hun girlpower.

‘Fast & Furious 6’ doet precies wat je er van kan verwachten. Snelle auto’s, vette actie, humor en dat alles over the top met een heerlijk vermakelijk sausje. Niet zo sterk als deel vijf maar nog steeds aangenaam genoeg om nu al uit te kijken naar deel zeven met die bekende acteur als schurk.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 23 mei 2013
DVD- en blu-ray-release: 25 september 2013