Fast & Furious 7 – Furious 7 (2015)

Regie: James Wan | 137 minuten | actie, misdaad, thriller | Acteurs: Vin Diesel, Paul Walker, Jason Statham, Michelle Rodriguez, Jordana Brewster, Tyrese Gibson, Ludacris, Dwayne Johnson, Lucas Black, Kurt Russell, Nathalie Emmanuel, Elsa Pataky, Gal Gadot, John Brotherton, Luke Evans, Tony Jaa, Djimon Hounsou, Noel Gugliemi, Ali Fazal, Sung Kang, Ronda Rousey, Iggy Azalea

In 2001 verscheen ‘The Fast And The Furious’ in de bioscoopzalen. De film haakte gretig in op de populariteit van straatraces en draaide om een stel jongeren dat druk bezig was om zo hard mogelijk van punt A naar B te rijden en allerlei dingen te stelen. Anno 2015 is de serie ‘geëvolueerd’ tot zoiets als ‘Fast & Furious 7’ waarin diezelfde jongeren (inmiddels al veel ouder) in hun auto’s van toren naar toren ‘springen’ en andere onmogelijke capriolen uithalen. De serie is sterk veranderd. Deel 7 zal voor altijd herinnerd worden als de zwanenzang van Paul Walker. De acteur overleed tijdens de opnames. Ironisch genoeg vond hij de dood in een auto-ongeluk. Deze door James Wan geregisseerde film is een eerbetoon aan de beste man.

Nadat Dominic Toretto (Vin Diesel) lucht krijgt van Hans (Sung Kang) dood, reist hij met zijn team (waar onder meer Paul Walker en The Rock deel van uitmaken) naar Tokyo, waar ze driftkoning Sean Boswell (Lucas Black) ontmoeten. Gezamenlijk gaan ze erop uit om hun gevallen vriend te wreken. Hierbij stuitten ze op de man die Han heeft vermoord, Ian Shaw (Jason Statham), de oudere broer van Owen Shaw (Luke Shaw) en leider van een geheime en illegale straatrace-organisatie.

Ook zonder voorkennis is deze reeks te volgen, maar het is aan te bevelen om de franchise van begin tot eind te volgen zodat de chaotische verhaallijnen die in dit deel samenkomen meer indruk maken. Er zijn ontzettend veel personages in beeld en ze hebben allemaal een functie. Zonder voorkennis zullen deze wandelende clichés je weinig doen en op de zenuwen gaan werken. De trouwe fan heeft hen echter al beter leren kennen en zal van hun aanwezigheid genieten. Nieuwkomers zullen de groteske acties van de personages namelijk met een grote frons bekijken. Het blijft een vreemd schouwspel: twee stoere mannen in een auto zien stappen en op elkaar zien inrijden. Ondanks de snoeiharde botsing stappen de spierbundels ongedeerd uit hun zwaar verminkte bolides en gaan met elkaar op de vuist. Deze film grossiert in dat soort opgeklopt machismo. Ook ‘bad ass’ one liners over het belang van familie zijn niet aan te slepen. Die hard fans weten echter hoe hecht de cast is en dat realiteit en fictie vaak door elkaar lopen. Diesel en Walker waren op en buiten de set gezworen vrienden.

De franchise begon als ‘simpele’ actiefilm met auto’s, maar is inmiddels uitgegroeid tot een reeks blockbusters vol idiote en peperdure stunts. Ook is er niet beknibbeld op martial arts gevechten. Zo kun je een bruut gevecht zien waarin Dwayne Johnson het tegen Jason Statham opneemt. Hoogtepunt op het gebied van vechtkunsten zijn de bikkelharde scènes waarin Walker het tegen ‘The Raid’ ster Tony Jaa opneemt. Verder maakt ook UFC-ster Ronda Rousey haar opwachting. De actie zit goed in elkaar en wordt fraai in beeld gebracht door Wan. Ook de spektakelstukken met bolides zien er gelikt uit. Idioot en onmogelijk, maar wel mooi.

Als je niet zo bekend bent met deze serie dan zal de lange speelduur (twee uur is veel te lang voor deze film) je op den duur tegen gaan staan. De stunts zijn goed geplaatst, maar op een gegeven moment word je erdoor murw gebeukt en verlang je naar het einde. Ook zullen de niet al te snuggere personages (alleen Dwayne Johnson lijkt te beseffen in wat voor ridicule film hij beland is en zet zijn rol lekker dik aan) je blijven verbazen met hun zogenaamd stoere (lees: oliedomme) gedrag. ‘Fast & Furious 7’ is een mooi eerbetoon aan Walker. De finale is erg smaakvol in beeld gebracht en je merkt dat er met veel liefde aan deze film is gewerkt. De cast laat op gepaste wijze weten hun gevallen kameraad te missen. Wan waakt ervoor dat het te sentimenteel wordt. Fans van de serie mogen een half punt bij de score optellen.

Bioscooprelease: 2 april 2015
DVD- en blu-ray-release: 12 augustus 2015