Fast & Furious: Hobbs & Shaw – Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw (2019)

Recensie Fast & Furious: Hobbs & Shaw CinemagazineRegie: David Leitch | 135 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Dwayne Johnson, Jason Statham, Idris Elba, Vanessa Kirby, Helen Mirren, Eiza González, Eddie Marsan, Eliana Sua, Cliff Curtis, Lori Pelenise Tuisano, John Tui, Joshua Mauga, Joe Anoa’i, Rob Delaney, Alex King, Tom Wu, John Macdonald

De Fast & The Furious franchise begon ooit als een serie over illegale straatraces, maar in de loop der jaren verzandden de delen steeds vaker in een soort James Bond
meets the A-team-achtige actiespektakels. Sinds worstelster Dwayne ‘The Rock’ Johnson en Jason Statham in de serie te zien zijn, is de toonzetting van de franchise veranderd. Van driften in de straten naar van gebouw naar gebouw ‘springen’ in dure bolides: het kan verkeren. Gezien de populariteit van de twee eerder genoemde actie-sterren werd besloten om een spin-off rond hun personages te maken. Enter ‘Fast & Furious: Hobbs and Shaw’.

In ‘Fast & Furious: Hobbs and Shaw’ moeten beveiligingsagent Luke Hobbs (Johnson) en de losbandige Deckard Shaw (Statham) samenwerken om de criminele Brixton (Idris Alba) te stoppen.

Met deze zijsprong wordt het theatrale en opgeklopte karakter van de laatste ‘Fast & The Furious’ nog eens extra in de verf gezet. Deze film heeft niets meer met straatraces te maken en neigt naar een oldschool actiefilm vol machismo en over-de-top stunts. Op zich niets mis mee, maar de liefdeloze en zouteloze manier waarop deze spin-off zich ontvouwt haalt alle lol eruit. Deze formulefilm heeft niets interessant te bieden en is vooral een verspilling van tijd en talent. Neem Elba bijvoorbeeld. Deze acteur heeft heel wat in zijn mars, maar moet het in deze film met een ronduit vlakke rol doen. Johnson speelt op de automatische piloot en datzelfde geldt voor Statham.

Dit uitstapje mikt op de gulle lach en neemt zichzelf (gelukkig) niet zo serieus als de Fast & Furious delen. De compleet andere toonzetting is vreemd en maakt van deze film een buitenbeentje in de franchise. Wat veel interessanter zou zijn, is een film rond de perikelen op de set van deze franchise in te blikken. Het is geen geheim dat Vin Diesel en Johnson elkaar niet liggen. Verhalen over spanningen zijn breed uitgemeten in de pers. Ook andere ruzies tussen castleden zijn dankbaar voer voor roddelbladen. Daar zit een veel spannender, dramatischer en verrassender verhaal in dan hetgeen ‘Fast & Furious: Hobbs and Shaw’ je voorschotelt.

Bioscooprelease: 1 augustus 2019
DVD-, blu-ray- en 4K UHD-release: 30 november 2019