Fast & Furious 9 – F9 (2021)

Recensie Fast & Furious 9 CinemagazineRegie: Justin Lin | 143 minuten | actie, misdaad | Acteurs: Vin Diesel, Michelle Rodriguez, Jordana Brewster, Tyrese Gibson, Ludacris, Nathalie Emmanuel, Charlize Theron, John Cena, Finn Cole, Sung Kang, Anna Sawai, Helen Mirren, Kurt Russell, Lucas Black, Shad Moss, Thue Ersted Rasmussen

“No matter how fast you are, no one outruns their past” is de tagline van deze al weer negende film (spin-off ‘Hobbs & Shaw’ uit 2019 niet meegerekend) uit de The Fast & the Furious-reeks. Dat motto gaat niet helemaal meer op voor de filmreeks zelf: aanvankelijk konden raceliefhebbers hun lol niet op met de actiefilms over illegale straatraces, kleine criminelen en bloedmooie vrouwen (die overigens ook best in die middelste categorie kunnen vallen). Vanaf ‘Fast & Furious’ (2009) (deel 4) ligt de focus eigenlijk veel meer op het oppakken van misdadigers in de vorm van een samenwerking met een of andere overheidsinstelling (FBI, CIA, MI6). Op zich een slimme zet, want met dit uitgangspunt kan de serie nog tientallen jaren, op zijn James Bonds, verder. Maar het verleden heeft deze reeks dus allang ontlopen.

In het begin van ‘Fast & Furious 9’, ook wel ‘F9’ genoemd, heeft Dominic Toretto (Vin Diesel) echter – net als buiten beeld al eerder (een noodgedwongen scenariokeuze door de dood van Paul Walker) Brian en Mia – voor rust gekozen. Hij woont samen met zijn vrouw Letty (Michelle Rodriguez) en zoontje Brian ergens afgelegen. Rust, geen snelle auto’s, geen shoot-outs en megalomane booswichten. Maar uiteraard duurt dat niet lang. Tej (Chris ‘Ludacris’ Bridges), Ronan (Tyrese Gibson) en Ramsey (Nathalie Emmanuel) verstoren het gezinnetje – er is werk aan de winkel. Mr. Nobody’s (Kurt Russell) vliegtuig is neergestort en er moet een belangrijk item opgehaald worden, voordat het in verkeerde handen valt.

De tagline slaat vooral op Dominic. De familie Toretto bestond natuurlijk nooit uit alleen maar Dominic en Mia, er blijkt nog een broer te zijn, met wie al heel lang geen contact meer is. Na een tragische gebeurtenis zijn de twee broers in onmin geraakt. En laat het nu net die broer zijn, Jakob, die alles weet van het voorwerp dat de gang moet veiligstellen.

John Cena als Jakob is als castingkeuze op zich niet verkeerd, hij doet wat er van het personage wordt verwacht. Het kost de kijker wat meer moeite om te geloven dat Vin Diesel, Jordana Brewster en hij familie zijn. Maar als je niet van ongeloofwaardigheid houdt, ben je bij de ‘Fast & Furious’-serie sowieso niet aan het goede adres. ‘Fast & Furious 9’ spant daarin echter wel de kroon, want vond je de stunts in ‘Furious 7’ (tussen de drie wolkenkrabbers in Dubai) al over the top, in ‘Fast & Furious 9’ doen ze er nog een flinke schep bovenop. Een deel van de film speelt zich namelijk buiten onze atmosfeer af. Begrijpen dat dit alle natuurkundige wetten te buiten gaat, daar hoef je geen raketgeleerde voor te zijn. En dat highschool dropout Sean Boswell (Lucas Black) uit ‘The Fast and the Furious: Tokyo Drift’ dat dan wel is, is dan weer een zelfbewuste grap.

Niet alleen Sean keert terug, er zijn ook andere oude bekenden die – soms maar voor een paar zinnetjes – op komen draven, zoals Helen Mirren en Charlize Theron. Ook terug is de regisseur: Justin Lin, verantwoordelijk voor film 3 tot en met 6. Als actieregisseur zit hij beslist op de goede stoel, hij weet hoe je adrenalineverhogende stunts in beeld moet brengen en daaraan heeft ‘Fast & Furious 9’ geen gebrek. Extra leuk is dat er nu eens gekozen is voor eens een andere locatie: Edinburgh en Tbilisi vormden nog niet vaak het decor voor een blockbuster in dit genre. Auto’s aan lianen, megamagneten en een kabel door de halve Schotse hoofdstad: volledig absurd en compleet idioot, maar beslist vermakelijk.

Bioscooprelease: 8 juli 2021
Digital download-release: 11 november 2021
DVD-, blu-ray en 4K UHD-release: 17 november 2021