Fast Times at Ridgemont High (1982)

Regie: Amy Heckerling | 90 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Sean Penn, Jennifer Jason Leigh, Judge Reinhold, Robert Romanus, Brian Backer, Phoebe Cates, Ray Walston, Scott Thomson, Vincent Schiavelli, Amanda Wyss, D.W. Brown, Forest Whitaker, Kelli Maroney, Tom Nolan, Blair Tefkin, Eric Stolz, Anthony Edwards, Nicolas Cage

Cameron Crowe is veel meer dan alleen een uitstekend regisseur. De man die onder meer verantwoordelijk is voor films als ‘Almost Famous’ en ‘Jerry Maguire’ maakte voordat hij zich in de filmwereld begaf faam als journalist. Zo is ‘Almost Famous’ gebaseerd op de ervaringen die Crowe opdeed als piepjonge muziekjournalist die in de jaren zeventig mee mocht op tour met bands als Yes en The Eagles. Niet lang daarna zou hij nogmaals een bijzondere opdracht krijgen van zijn werkgever, het toonaangevende tijdschrift Rolling Stone. Als jonge twintiger ging hij rond 1980 weer terug naar high school, om daar als undercoverjournalist verslag te doen van het wel en wee van de tieners van die tijd. Zijn bevindingen werden niet veel later gebundeld in een boek getiteld ‘Fast Times’. Het boek van Crowe veroorzaakte een hype onder Amerikaanse jongeren en het duurde dan ook niet lang voor er een film over zou worden gemaakt.

In ‘Fast Times at Ridgemont High’ draait alles om een groep schoolgaande tieners in het Californische slaapstadje Ridgemont. Judge Reinhold speelt de rol van Brad Hamilton, een tiener die quasi-serieus met zijn toekomst bezig is, wat bijverdient in de plaatselijke hamburgertent en kan pronken een mooie klassieke auto. Zijn jongere zusje Stacy (Jennifer Jason Leigh) heeft andere zaken aan haar hoofd. Ze vreest dat iedereen in haar klas al seks heeft gehad en zij straks als enige maagd blijft. Omdat ze zo snel mogelijk ‘erbij wil horen’ schakelt ze de hulp in van haar ervaren vriendin Linda (Phoebe Cates), die haar de nodige wijze raad geeft. Ondertussen is de verlegen Mark Ratner (Brian Backer) tot over zijn oren verliefd op Stacy, maar mist hij simpelweg zelfvertrouwen om haar mee uit te vragen. Ook híj heeft een raadgever, in de persoon van Mike Damone (Robert Romanus), die zo zijn eigen motieven heeft zijn maatje te helpen. En dan is er nog de wazige surfdude Jeff Spicoli (Sean Penn), de eeuwige nietsnut die constant in de clinch ligt met zijn leraar geschiedenis, Mr. Hand (Ray Walston).

In de jaren tachtig werd de tienerkomedie een waar fenomeen. Regisseur John Hughes werd er met zijn films ‘The Breakfast Club’, ‘Sixteen Candles’ en ‘Pretty in Pink’ wellicht het meest bekend mee, maar het was Amy Heckerling die met ‘Fast Times at Ridgemont High’ de trend zette. De jonge regisseuse maakte met de film haar debuut. De critici liepen niet direct weg met de film en dat was de reden dat ‘Fast Times’ niet eens een landelijke distributie kreeg. Toen bleek dat het publiek dol was op de perikelen van deze pubers, kwam men op dat besluit terug. De kracht van de film is ongetwijfeld het reële beeld dat wordt geschetst van het leven van pubers. In veel films worden zaken als seks geromantiseerd, maar in werkelijkheid is de eerste keer meestal geen pretje. Heckerling (die later nog onder meer ‘Clueless’ en ‘Look Who’s Talking’ zou maken) laat de situatie zien zoals deze is. De rauwe en harde realiteit dus. De personages zijn daardoor vrij sympathiek en ze staan dichter bij de kijker dan figuren die alles maar prima voor elkaar hebben. De humor in ‘Fast Times at Ridgemont High’ is helaas te vaak op het randje van het vulgaire. Masturbatiescènes zijn misschien wel gedurfd, maar of ze ook echt nodig zijn…? Bovendien zijn ze behoorlijk smakeloos.

Het leukste aan deze film is het feit dat er talloze acteurs in spelen waar we later nog veel van zouden horen. Meest opvallende van het hele stel is Sean Penn als het rolmodel van de surfdude; altijd stoned en getooid met gebronsde torso en hoogblonde lokken. Een hilarische rol die nog heel vaak na zou worden gedaan maar waarin niemand het origineel van Penn kon overtreffen. Het toont de veelzijdigheid van de man die later juist furore maakte met topzware rollen (‘Dead Man Walking’, ’21 Grams’ en ‘Mystic River’ bijvoorbeeld). Naast Penn zien we de altijd overtuigende Jennifer Jason Leigh (‘Single White Female’), die eveneens laat zien dat ze over veel talent beschikt. Andere acteurs waar we na deze film nog veel van zouden horen zijn oscarwinnaars Nicolas Cage (nog onder zijn officiële naam Nicolas Coppola te vinden op de aftiteling) en Forest Whitaker, Eric Stolz (‘Pulp Fiction’, ‘The Butterfly Effect’), Judge Reinhold (‘Beverly Hills Cop I en II’) en Anthony Edwards (‘ER’, ‘Zodiac’). Ray Walston (‘The Sting’, ‘Kiss Me, Stupid’) en Vincent Schiavelli (‘One Flew over the Cuckoo’s Nest’, ‘The People vs. Larry Flint’) nemen de rollen van respectievelijk de dictatoriale leraar geschiedenis Mr. Hand en de relaxte leraar biologie Mr. Vargas op zich.

‘Fast Times at Ridgemont High’ mag dan in sommige kringen de status ‘cultklassieker’ hebben verworven, je kunt je vraagtekens zetten bij dat predikaat. Er wordt prima in deze film geacteerd en de thema’s worden behoorlijk realistisch gebracht, wat een verademing is ten opzichte van vele andere tienerkomedies uit de jaren tachtig. Maar de humor is onnodig vulgair en de film doet bovendien behoorlijk oubollig aan. En dat ligt niet eens aan de soundtrack met typische jarentachtigmuziek, want die ligt eigenlijk best prettig in het gehoor. ‘Fast Times at Ridgemont High’ is typisch zo’n film die je eigenlijk alleen maar hoeft te zien vanwege de interessante namen in de cast. Kijk maar eens of je kunt zien wie wie is en wat er van hen geworden is. En geniet vooral van de geniale rol van Sean Penn!