Fataal (2016)

Recensie Fataal CinemagazineRegie: Jesse Bleekemolen | 95 minuten | drama | Acteurs: Jeffrey Hamilton, Priscilla Knetemann, Harry Piekema, Stijn Fransen, Mamoun Elyounoussi

In het leven van de jonge Milan lijkt alles rozengeur en maneschijn. Zijn vriendinnetje heeft zojuist haar ja-woord gegeven, hij zelf begint een hippe club, zijn beste vriend gaat hem assisteren en een jonge brouwer gaat zorgen voor übercoole biertjes. Maar dan loopt het mis. Niet alleen breekt Milan met zijn autoritaire vader, hij krijgt ook nog eens klappen van een stel agressieve clubbezoekers. Zo belandt hij in een rolstoel en lijkt het feest voorbij.

Hoewel titel en plot in die richting wijzen is ‘Fataal’ geen verfilming van een roman van Carry Slee. Dit jongerendrama is het debuut van de 18-jarige Jesse Bleekemolen. Die 18 jaar verklaart waarschijnlijk de wisselvalligheid. Natuurgetrouwe karakters (Jesse, schoonouders, psycholoog), delen het scherm met karikaturen (vader, bankiers-duo). Sommige dialogen zijn prima, andere zijn helemaal soap. Sommige scènes zijn uit het leven gegrepen, andere leunen te veel op het handboek dramaturgie. Bovendien wisselen genuanceerde scènes af met stukken die net too much zijn.

Waar het de film vooral aan ontbreekt is focus. ‘Fataal’ is in theorie een film over zinloos geweld, maar in de praktijk vliegt hij alle kanten op. Het drama lijkt vooral te gaan over jeugdtrauma’s en wat die allemaal aanrichten in de geest van een jongere. De herkomst van zinloos geweld blijft buiten beschouwing, terwijl de verwerking ervan versluierd wordt door het irrelevante jeugdtrauma.

Het acteerwerk overtuigt dan weer wel. Jeffrey Hamilton zet een levensechte Jesse neer, in al zijn wisselende stemmingen. Van de charmante levenslustige clubeigenaar tot de jongen die nauwelijks meer weet wat hij met zijn leven aan moet. Vreugde, verdriet, wanhoop, je gelooft het allemaal. Ook Ronald Top, Priscilla Knetemann en Mamoun Elyounoussi zetten prima rollen neer.

Zo is ‘Fataal’ een film waarin de plus- en minpunten elkaar aardig in evenwicht houden. Waarbij de voornaamste kwaliteit nog niet is genoemd: ondanks de nodige zwakten verveelt ‘Fataal’ geen seconde. Als je dat als 18-jarige voor elkaar krijgt, verdien je alle lof. Waarvan akte.

Bioscooprelease: 3 november 2016
VOD-release: 9 maart 2017
DVD- en blu-ray release: 24 maart 2017