Fatal Call (2012)

Regie: Jack Snyder | 90 minuten | thriller | Acteurs: Jason London, Danielle Harris, Kevin Sorbo, Lochlyn Munro, Srikant Chellappa, Joel Lewis, Jimmy Chung, Stephanie Beran, Vis Brown, Joe Hammerstone, Troy Higgs, Mike Ketcher, Jilanne Klaus, Timothy Lantz, Brian Peters, Autumn Rose Rinaldi, Dennis Saldana, Heather Schlitt, Jack Snyder, Erik A. Williams

Als je te veel afgaat op wat er in films gebeurt, ontnemen ze je de mogelijkheid om de ware liefde te vinden. Want zeg nou zelf, als jij als ietwat uitgebluste begin veertiger in een bar met collega’s een beeldschone vrouw ontmoet, die oprecht in je geïnteresseerd blijkt te zijn én complete passages uit jouw lievelingsboek weet te quoten, dan krijg je toch het flauwe vermoeden dat er iets niet klopt?

In ‘Fatal Call’ heeft hoofdpersoon Mitch (Jason London) het in ieder geval niet door. Hij gaat grif in op de uitnodiging van de knappe Amy (Danielle Harris) om haar te bellen voor een afspraakje. Na een originele eerste date (ze spelen bal overgooien in een baseballstadion), belandden de twee al snel in bed en Mitch kan zijn geluk niet op. Net wanneer hij zijn hart openstelt, wordt er woest op de deur gebonkt en daar heb je het gedonder in de glazen: Amy blijkt nog getrouwd, maar ze wil graag van haar man af. Mitch stelt voor dat ze dan maar moet scheiden, maar volgens Amy is er een makkelijkere manier… Voel je hem al?

Wanneer enkele dagen later Amy’s echtgenoot door Mitch dood aangetroffen wordt, is hij zelf de eerste verdachte. Samen met zijn vriend Simon (Jimmy Chung) probeert hij bewijsmateriaal te vinden om aan te tonen dat hij erin geluisd is. Hij krijgt hulp van zijn collega, advocate Lilly, die weer samenwerkt met twee politie-agenten, maar wie is er nu eigenlijk nog te vertrouwen?

‘Fatal Call’ bestaat uit een incoherente mix van flashbacks en fragmenten uit het ‘heden’. De film start met een scène waarin Mitch bijkomt na een auto-ongeluk, waarna hij moet vluchten voor iemand die op hem schiet. Daarna gaan we terug naar ‘drie weken geleden’, waardoor we langzaam maar zeker een beeld moeten krijgen hoe Mitch in deze penibele situatie beland is. De verwarrende structuur waar Jack Snyder (niet te verwarren met zijn zes jaar jongere, maar veel succesvollere collega Zack Snyder) voor gekozen heeft, doet ‘Fatal Call’ de das om: het lijkt er op of er voor deze montagetruc gekozen is om het verhaal wat extra diepgang mee te geven, maar het werkt absoluut niet. De kijker is al gauw het spoor bijster wat zich nu wanneer heeft afgespeeld. Daarnaast werkt de zijplot over een stel straatcriminelen dat het om onduidelijke redenen eveneens op Mitch gemunt heeft volstrekt niet mee.

Het voorspelbare, maar op zich toch vermakelijke, scenario had nog gered kunnen worden door een betere cast, maar Jason London – die in vrijwel elke scène zit – heeft niet genoeg talent om ‘Fatal Call’ te dragen: zijn gezichtsuitdrukking blijft te vaak hangen in een onnozele ‘wat overkomt mij hier nou?’ blik. De romance tussen zijn personage en Amy is nooit geloofwaardig en het kost de kijker dan ook veel moeite om geïnteresseerd te blijven in de afloop. Liever dan het kijken van deze film, stap je dus een horecagelegenheid binnen. Wie weet zit de liefde van je leven op je te wachten die jouw passie voor Russische klassiekers deelt.

‘Fatal Call’ verschijnt donderdag 20 juni 2013 op DVD en is vanaf dinsdag 14 mei 2013 te huur.