F*ck de liefde (2019)

Recensie F*ck de liefde CinemagazineRegie: Appie Boudellah, Lodewijk van Lelyveld | 96 minuten | romantiek, komedie | Acteurs: Thijs Romer, Yolanthe Cabau, Edwin Jonker, Bo Maerten, Victoria Koblenko, Maurits Delchot, Défano Holwijn, Soundos El Ahmadi

Als er één genre is dat veel volk naar de bioscoopzalen trekt, dan is het wel de Nederlandse romantische komedie. Maar het is meteen ook het genre waarin de publieke opinie het verst af ligt van de mening van de filmcritici. Natuurlijk zijn er de uitzonderingen – denk aan ‘Alles is liefde’ (2007), diens opvolger ‘Alles is familie’ (2012), ‘Soof’ (2013) en recenter bijvoorbeeld ‘Weg van jou’ (2017) – maar over het algemeen laat het niveau van de Nederlandse romkom wel wat te wensen over. Het publiek maalt daar kennelijk niet om, zolang ze maar veel bekende gezichten, een niet al te ingewikkeld verhaaltje, een vlotte montage en een paar vette grappen voorgeschoteld krijgen. En zolang de mensen en masse naar de bioscopen gaan om films als ‘Gek van geluk’ (2017), ‘Mannen van Mars’ (2018) en ‘Zwaar verliefd’ (2018) – alle drie trokken minimaal 100.000 bezoekers en sleepten zo een Gouden Film in de wacht – te gaan kijken, blijft de Nederlandse romkom een lucratieve business voor filmmakers.

Ongetwijfeld is zo’n Gouden Film ook weggelegd voor ‘F*ck de liefde’ (2019), de eerste speelfilm van Lodewijk van Lelyveld (die voornamelijk ervaring opdeed als regisseur van tv-series als ‘Goede tijden, slechte tijden’ en ‘Spangas’) en Appie Boudellah (co-scenarist van de tienerfilm ‘Fashion Chicks’ uit 2015). Een film die ook zomaar uit de koker van Johan ‘Costa’ Nijenhuis had kunnen komen, want ‘F*ck de liefde’ volgt een beproefd recept: trek een blik ‘soapies’ open, vul ze aan met een paar YouTube-sterren en laat ze in een zonnige setting wat met elkaar aanmodderen. Lisa (Bo Maerten) is het overspelige gedrag van haar man Jack (Edwin Jonker) helemaal zat en wil van hem scheiden. Om haar een beetje op te vrolijken nodigt haar vriendin Donna (Nicolette van Dam) haar uit voor een zorgeloze vakantie op Curaçao; ook Kiki (Nienke Plas) gaat mee. Maar echt ontspannen lukt Lisa niet, dus wanneer de sympathieke broodjesverkoper Jim (Thijs Römer) zijn interesse in haar laat blijken, houdt Lisa de boot af. Ondertussen gaat player Jack gewoon door met vrouwen versieren; hij heeft zijn zinnen gezet op de zelfverzekerde Cindy (Victoria Koblenko), maar die laat zich niet zomaar in zijn val lokken. Jacks beste vriend Said (Maurits Delchot) zit ondertussen gevangen in een liefdeloos huwelijk met carrièrevrouw Bo (Yolanthe Cabau), die hem een slechte vader vindt. Als hij dan ook nog zijn baan kwijtraakt, durft hij haar dat niet te vertellen en houdt krampachtig de schijn op.

‘F*ck de liefde’ schetst een nogal somber en hypocriet beeld van relaties: de vrouwen spreken minachtend en vol wantrouwen over mannen (en als je ziet hoe zij zich gedragen, hebben ze daar ook alle reden toe), maar zijn zelf stiekem geen haar beter. Dit zijn geen personages die we zonder moeite in onze harten sluiten; sterker nog: de meesten laten ons koud. Alleen wereldreiziger Jim lijkt iets oprechts te hebben. Zou het komen doordat Thijs Römer met afstand de beste acteur is die we hier in actie zien? De stuntelende vader Said heeft in zekere zin ook een gunfactor – hij brengt ten minste een beetje leven in de brouwerij – maar hij doet dan weer zulke domme dingen dat we ons hoofdschuddend afvragen of hij onze sympathie wel waard is. ‘F*ck de liefde’ gaat niet alleen gebukt aan een tekort aan aansprekende en/of gelaagde personages, maar ook aan een schreeuwend gebrek aan chemie tussen de hoofdrolspelers en een overdaad aan platte humor. Denk aan humor van het niveau ‘kind slikt per ongeluk viagrapil tijdens kinderfeestje en jammert vanwege de pijn aan zijn pipi’, ‘kinderen spelen met condooms terwijl hun vader en oom een soa-test laten afnemen’ en ‘stomdronken vrouw plast dure schoenen van vriendin onder alvorens ze in een warrig betoog aan haar geheime liefde onthult gek op hem te zijn’. De humor is net zo vlak als de personages en hun beweegredenen.

Er zijn ongetwijfeld hordes mensen die voor dit soort plat vermaak naar de bioscoop rennen. Die het niets uitmaakt dat ‘F*ck de liefde’ net zo eendimensionaal en ordinair is als de titel al doet vermoeden. En die het aan hun laars lappen dat ze deze matige en nietszeggende Nederlandse romkom in no time ook weer vergeten zijn. Aan al die mensen zouden we willen zeggen: geniet van jullie avond.

Patricia Smagge

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 3 oktober 2019