Fear (1996)

Regie: James Foley | 97 minuten | drama, thriller | Acteurs: Mark Wahlberg, Reese Witherspoon, William Petersen, Amy Brenneman, Alyssa Milano, Christopher Gray, Tracy Fraim, Gary Riley, Jason Kristofer, Jed Rees, Todd Caldecott, Gerry Bean, David Fredericks, Rav Toor, Andrew Airlie, Jo Bates, Will Sengotta, L. Harvey Gold, Banner

Nicole Walker gaat als een zonnetje door het leven. De scholiere heeft leuke vrienden, een aardige vader, lieve stiefmoeder, niet al te irritant broertje en een even vriendelijke als waakzame hond. Dit soepel functionerende gezin woont op een verlaten landtong ergens aan de rand van Seattle. Dan ontmoet Nicole de charmante David. Nadat die onze jonge heldin moeiteloos heeft ingepalmd, blijkt dat er onder zijn charmes iets griezeligs schuilgaat. Dat zijn langharige vrienden een tikkie gewelddadig zijn wekt ook al geen vertrouwen.

Deze niet al te originele opzet vormt het fundament van de Amerikaanse thriller ‘Fear’. Dat deze film uit de jaren 90 stamt, is geen verrassing. Dat decennium is rijk aan films die meeliftten op het eerdere succes van ‘Fatal Attraction’, zoals ‘Sleeping with the Enemy’, ‘Sliver’ of ‘Cape Fear’. Psychologische thrillers waarin de hoofdpersoon eerst wordt geïsoleerd en dan geterroriseerd door een gevaarlijke gek. Films waaraan vaak, maar niet altijd, een vleugje erotica is toegevoegd.

In ‘Fear’ is de erotica van de meest onschuldige soort, maar verder volgt hij het pad van zijn voorgangers. We zien hoe Nicole en haar familie steeds verder in de ban raken van David. We zien hoe het huis van de familie onbeschermd op de landtong staat, hoe David de veiligheidscode van de deur weet te kraken en hoe de hond ook al geen partij voor hem is. En dan zijn er nog de doorgeknipte telefoondraden en al die andere clichés die we kennen uit de rijke filmgeschiedenis.

Groter probleem dan het gebrek aan originaliteit, is het wisselvallige acteren. Witherspoon laat hier al op piepjonge leeftijd zien wat ze in haar mars heeft, Milano doet het naar behoren en Brenneman is de degelijke actrice die ze altijd zou blijven. Maar William Petersen acteert opvallend vlak in de rol van Nicole’s vader en Mark Wahlberg legt het er te dik op als charmante slijmbal David. Als aggresieve psycho overtuigt hij dan weer wel.

Dat ‘Fear’ toch de moeite waard is, danken we aan de spannende finale en de vraag of iedereen ongeschonden de finish haalt. Ook heeft de film lekkere muziek uit de Amerikaanse alternatieve rockscene van de jaren 90. Bovendien zijn de dialogen soms verrassend intelligent en een enkele keer zowaar geestig. Geen mustsee dus, maar voor liefhebbers van het genre nog net de moeite waard.

Bioscooprelease: 21 november 1996