Fear of Rain (2021)

Recensie Fear of Rain CinemagazineRegie: Castille Landon | 109 minuten | drama, horror | Acteurs: Katherine Heigl, Harry Connick Jr., Madison Iseman, Israel Broussard, Eugenie Bondurant, Julia Vasi, Enuka Okuma, Hudson Rodgers, Lyla Restaino, Ashley Abrams, Jannette Sepwa, Bianca D’Ambrosio, Brian Yang, Lindsay Lamb

Hoewel de titel van deze film doet vermoeden dat je naar een rolprent over een persoon met een fobie voor hemelwater gaat kijken, blijkt dat (gelukkig) niet het geval te zijn. ‘Fear of Rain’ draait om titelpersoon Rain Burroughs (Madison Iseman), een angstige tiener die net de diagnose schizofrenie heeft gekregen. Dit meisje is de verteller van het verhaal, maar hoe betrouwbaar is zij nu eigenlijk?

Rain worstelt na de diagnose met haar leven. Ze heeft het zwaar. Dan hoort ze vreemde geluiden en ziet ze bizarre verschijningen bij haar buurman. Rain vraagt klasgenoot Caleb (Israel Broussard) om hulp, omdat ze denkt dat haar buurtgenoot een kind heeft ontvoerd.

De mentale problemen waar het titelpersonage mee kampt, zijn een dankbare inspiratiebron voor regisseur Castille Landon. Hoe geloofwaardig zijn de verklaringen van Rain nu eigenlijk? Wat is droom en wat is werkelijkheid? Deze thematiek is niet nieuw, maar Landon weet er wel raad mee. ‘Fear of Rain’ ontstijgt nergens de middenmoot, maar is desondanks best aardig. Het acteerwerk is prima en ook de montage is dik in orde. De film ziet er fraai uit en is bij vlagen behoorlijk spannend.

De spanning is vrij aardig opgebouwd en soms is de sfeerzetting behoorlijk creepy. Omdat het spel van Iseman zo sterk is, leef je met haar mee en gaan de belevenissen van Rain je aan het hart. Helaas is niet alles even goed uitgewerkt. De speelduur is bijvoorbeeld helaas te lang, omdat de film onnodig gerekt wordt. ‘Fear of Rain’ had best een half uur korter gekund. Nu sleept de film soms en dat zorgt voor onnodige inkakmomenten. Fans van psychologische thrillers kunnen deze film best een kans geven. Verwacht geen meesterwerk of een meesterlijke griezelfilm die je van je sokken blaast. Dit is een sympathieke en goed gemaakte genrefilm.

VOD-release: 26 mei 2021
DVD- en blu-ray-release: 26 mei 2021
VOD-release: 1 juni 2021 (Prime Video)