Feel the Noise (2007)

Regie: Alejandro Chomski | 86 minuten | drama, muziek | Acteurs: Rosa Arredondo, Omarion Grandberry, Luis Cruz, Giancarlo Esposito, Melonie Diaz, Victor Rasuk, Charles Duckworth, Carlos Flores, Alexis Isaac Garcia, John Garcia, Zulay Henao, Norman Howell, Shydel James, Jerome Jones, Luis Lozada, Cesar A. Lugo, Joel F. Martinez, James McCaffrey, Pras, Karl W. Morales, Raúl Ortiz, Meredith Ostrom, Rafel Perez-Veve, Julio Ramos, Cisco Reyes, Jose Miguel Rocafort, Rodolfo Rodriguez, Kellita Smith, Carlos Vega, Malik Yoba, Marc Anthony, Jennifer Lopez

‘Feel the Noise’ regisseur Alejandro Chomski debuteerde in 1997 met de korte film ‘Alexander and the Terrible, Horrible, No Good, Very Bad Day’. Tien jaar later leverde de Argentijnse filmmaker ‘Feel the Noise’ af, maar deze had hij net zo goed ‘Terrible, Horrible, No Good, Very Bad Movie’ kunnen noemen. Okay, dat is misschien wat hard, maar je mag je oprecht afvragen wat de cineast in het project heeft gezien, anders dan het promoten van reggaeton, de muziekstijl die centraal staat in ‘Feel the Noise’. Reggaeton is een muziekstroming die het beste van rap, reggae, salsa en bomba in zich verenigt. De aanstekelijke muziek wint aan populariteit en je zou dan ook kunnen concluderen dat het uitbrengen van ‘Feel the Noise’ een slimme commerciële zet is geweest van de filmafdeling van Sony BMG Music Entertainment, waar veel bekende reggaeton artiesten onder contract staan. Het is alleen zo jammer dat er niet meer aandacht besteed is aan het verhaal dat dient als kapstok voor het stimuleren van de cd-verkoop. Sterker nog: het reggaeton zelf krijgt slechts zijdelings aandacht. Na afloop van de film heb je nauwelijks een idee van hoe de muziek nu eigenlijk klinkt, want er wordt veel gebruik gemaakt van hetzelfde nummer. De film zal dan ook hoogstwaarschijnlijk geen nieuwe fans van het muziekgenre opleveren terwijl de soundtrack voor liefhebbers van reggaeton te beknopt is.

Wannabe rapper Rob woont in New York met zijn moeder, maar raakt in de problemen met de politie en de lokale maffia. Zijn moeder, die blijkbaar fan is van ‘The Fresh Prince of Bel-Air’, stuurt hem voor zijn veiligheid naar Puerto Rico, waar zijn vader Roberto woont. Rob wist niet beter dan dat zijn vader overleden was, en heeft moeite zich aan te passen aan deze nieuwe situatie. Hij sluit echter wel meteen vriendschap met zijn stiefbroer Javi, die hem kennis laat maken met reggaeton. Wanneer de twee het nachtleven van Puerto Rico verkennen, ontmoeten ze de beeldschone danseres CC. Rob en CC worden verliefd op elkaar. CC wordt ontdekt door een producer, die het woord louche met hoofdletters op zijn voorhoofd heeft staan. Verder heeft CC nog een jaloers ex-vriendje die voor flink wat problemen zorgt; maar niets weerhoudt het drietal ervan op uitnodiging van de producer naar New York te komen voor het sluiten van een platendeal. Eenmaal hier aangekomen volgt het ene na het andere filmcliché elkaar op: Rob en Javi zijn het niet eens met de voorgestelde aanpassingen van hun demo; CC verkent de stad aan de hand van de producer waarop Rob en CC ruzie krijgen; de producer blijkt inderdaad een onguur figuur zijn en uiteindelijk is de boodschap dat je je droom moet volgen.

De cast acteert afwisselend: Omarion Grandberry overtuigt niet als Rob. De R&B artiest weet de emotionele strubbelingen van zijn personage onvoldoende uit te dragen. Wat beter scoort Victor Rasuk in de rol van Javi, maar die krijgt vanuit het script dan ook een lichtere rol. Zulay Henao als CC is mooi, maar de chemie tussen haar en Grandberry is ver te zoeken. Veel meer dan het presenteren van haar uiterlijk en verleidelijk dansen wordt er niet van haar verwacht. Giancarlo Esposito als vader Roberto is dan wel weer goed gecast. Zo is de cast van ‘Feel the Noise’ een allegaartje, dat er niet in slaagt het zwakke script te verdoezelen. ‘Feel the Noise’ voelt, op de andere muziek na, aan als een film die je al veel vaker hebt gezien.