Felix (2013)

Regie: Roberta Durrant | 97 minuten | komedie, drama, familie, muziek | Acteurs: Okwethu Banisi, Andrea Dondolo, Nicholas Ellenbogen, Wonga Fasi, Adrian Galley, Joseph Hughes, Andre Jacobs, Langley Kirkwood, Mlamli Lalapantsi, Wesley Lerwill, Hlayani Junior Mabasa, Elvis Mahomba, Waldemar Schultz, Linda Sokhulu, Royston Stoffels, Janet Suzman, Joshua Wyngaard

‘Billy Elliott meets Buena Vista Social Club’, zo wordt de Zuid-Afrikaanse familiefilm ‘Felix’ (2013) aangekondigd. Treffender hadden we het niet kunnen omschrijven. Hoofdpersoon Felix (Hlayani Junior Mabasa) ziet de wereld, ondanks alle narigheid waarmee hij in zijn nog jonge leven al is geconfronteerd, zonnig tegemoet. Hoewel hij in armoede moet opgroeien, heeft hij zich toch een plekje weten te bemachtigen op een prestigieuze privéschool. Zijn moeder (Linda Sokhulu) koopt van haar zuurverdiende centen een mooie hoed voor de jongen, maar die mag hij op school niet eens dragen! Voor een donkere jongen als Felix is het op de overwegend blanke privéschool niet eenvoudig. Maar ook al wordt hij gepest, hij maakt ook wat vrienden en zijn prestaties zijn heel behoorlijk. Wil hij er echter écht bijhoren, moet hij meedoen met de schoolband. Talent heeft hij zeker, maar zijn moeder staat niet meteen te springen.

Felix’ liefde voor muziek heeft hij geërfd van zijn vader, die jazzsaxofonist was. Zijn moeder denkt er echter een stuk minder positief over. Ze noemt jazz duivelse muziek en zegt zelfs dat Felix ‘niet langer haar zoon is’ als hij ervoor kiest muziek te gaan maken. De jazz heeft zijn vader aan de drank gebracht en daarmee de dood ingejaagd, is haar mening. Ze vindt het dan ook niets dat Felix van school wil gaan – de dure school waarvoor zij zich week in week uit uit de naad werkt om het te kunnen betalen – om een succesvolle muziekcarrière na te streven. Dat is namelijk absoluut niet wat ze voor hem voor ogen heeft.

Hoewel er veel veranderd is in de Zuid-Afrikaanse gemeenschap sinds de afschaffing van de Apartheid en het presidentschap van Nelson Mandela, is er ook veel hetzelfde gebleven. Er is nog altijd ongelijkheid; donkere Zuid-Afrikanen moeten drie keer zo hard lopen om succesvol te worden en op de school van Felix zien we dat het nog altijd vooral de blanken zijn die goede educatie krijgen. ‘Felix’ schijnt een kritisch licht op deze nog altijd scheve situatie, maar is tegelijkertijd een verhaal vol hoop. Die boodschap deelt deze debuutfilm van Roberta Durrant met Stephen Daldry’s hartverwarmende neoklassieker ‘Billy Elliott’ uit 2000; waar je ook vandaan komt, wat je achtergrond ook is, het loont altijd de moeite om je dromen na te streven. Om nog een parallel te trekken met ‘Billy Elliott’; hoofdrolspeler Hlayani Junior Mabasa maakt net zo veel indruk als Jamie Bell indertijd deed. De jonge acteur leerde in slechts een maand tijd (!) muziekinstrumenten bespelen, wat zijn prestatie nog indrukwekkender maakt. Hartverwarmend en charmant!