Festival Express (2003)

Regie: Bob Smeaton, Frank Cvitanovich | 90 minuten | documentaire | Acteurs: The Grateful Dead, Janis Joplin, Buddy Guy, The Band, The Flying Burrito Bros

‘Festival Express’ is de laatste rockumentary van een geweldig tijdperk waar ook ‘Woodstock’ toe behoort. De ‘Festival Express’ (tevens de naam van de trein waarin de artiesten reisden), moest de bands naar het Canadese publiek brengen in plaats van het publiek naar de bands. Om dit te realiseren werd een speciale trein ingezet, compleet met bar en slaapplekken, die dag en nacht zou doorrijden om de musici op hun bestemming te brengen.
Vooral voor de artiesten was deze treinrit een groot succes; de festival express kreeg al snel de naam ’the party to end als parties’, ofwel ‘Feest der Feesten’. Totaal zonder supervisie geven deze beroemde musici zich in de film over aan enorme hoeveelheden drugs en alcohol, jamsessies die je moet zien en horen om het te geloven en diepzinnig psychedelische gesprekken. Slaap kwam er niet aan te pas.

Vanwege een jarenlange strijd om de rechten is het niet eerder mogelijk geweest om de beelden uit te zenden; de filmbanden bleven dan ook zo’n drie decennia lang op de plank liggen. Maar in 1995 werden de tapes ‘herontdekt’ in het filmarchief van Canada en is alles in het werk gezet om een mooie muziekdocumentaire te maken van die geweldige periode. De film is zo gemonteerd dat de geest van de tijd waarin het opgenomen is wordt gewaarborgd zonder daarbij allerlei nieuwe trucs uit de hedendaagse muziektelevisie te gebruiken. Om optimaal te kunnen genieten van de vele uren aan beeldmateriaal, is gebruik gemaakt van een split-screen. Daarnaast worden tussen de oude beelden door recente interviews vertoond met een aantal van de (nog levende) musici en de crew. ‘Festival Express’ is niet alleen een film voor vijftigers; de muziek en de beelden zijn tijdloos. Nauwelijks valt te bevatten hoe die beruchte jaren zestig en zeventig eruit moeten hebben gezien, maar deze rockumentary geeft je in elk geval een idee.

Josine van Gils

Bioscooprelease: 29 april 2004