Fien & Teun: Het grote dierenfeest (2021)

Recensie Fien & Teun: Het grote dierenfeest CinemagazineRegie: Matthias Temmermans | 60 minuten | familie | Acteurs: Manuela Rutten, Stijn Mac Gillavry, Suna De Wandeler, Christiaan Koetsier, Gijs Stallinga, Verena Verhoeven, Kelvin Wormgoor, Shauni Kuiper | Originele stemmencast: Maud Mulder, Robbert van Unnik, Matthias Temmermans, Joris Gootjes, Eva Jonker, Aron Bruisten

Een recensent, of toeschouwer, kan de volgende stelregel in ogenschouw nemen bij het beoordelen van een film: hoe vaker hij of zij afgeleid wordt, hoe slechter de film. Als de gedachten vervliegen naar elders, kan dat voortkomen uit een gebrek aan emotie, actie of identificatie. Wanneer deze pijlers van betrokkenheid wegvallen, komt een film simpelweg tekort. Dit is natuurlijk een tamelijk vereenvoudigde manier van denken, maar in bepaalde genres zit er een kern van waarheid in. Een dergelijk type film is de kinderfilm. Met een specifieke doelgroep voor ogen, is het des te belangrijker voor een film om die groep aan zich te kunnen binden. En van geen groep is het lastiger de aandacht vast te houden dan van jonge kinderen.

Bij het kijken van ‘Fien en Teun: Het grote dierenfeest’ werd de recensent van dienst daarom vergezeld door een peuter van bijna drie. En om meteen met de deur in huis te vallen: desbetreffende peuter vond de film hartstikke leuk. Met een speelduur van rond de zestig minuten duurt de film precies lang genoeg. Het verhaal, over de boerenkinderen Fien en Teun, heeft niet te veel om het lijf. De twee staan aan de vooravond van het grote dierenfeest, waarbij alle boerderijdieren in de speciale belangstelling staan. Inclusief slingers, cadeautjes en taart. Maar als een onverwachte gast, de ondeugende pony Stip, het toneel betreedt, gaat er opeens van alles mis. De avonturen die Fien en Teun daarop beleven hebben op een vrijblijvende manier een educatieve ondertoon. Kinderen leren soepeltjes over het reilen en zeilen op de boerderij, waar het eten op hun bord vandaan komt en over de omgang met de diverse erfdieren.

De belevenissen worden steevast afgesloten met een pakkend liedje. Die ritmische afwisseling, tussen verhaal en muziek, werkt opperbest. Telkens als de meekijkende peuter haar aandacht dreigt te verliezen, wordt ze weer wakker geschud door een vrolijk en dansbaar deuntje. Als vanzelf begint ze speels mee te bewegen en neuriën. De kleurrijke decors en de immer lachende kostuums van de twee hoofdrolspelers maken de blijdschap af. ‘Fien en Teun: Het grote dierenfeest’, een afgeleide van de gelijknamige televisieserie, speelt als gevolg enorm tot de verbeelding van de beginnende filmkijker. Het boerderijleven geeft een overzichtelijk en herkenbaar beeld van wat de peuter weet en begrijpt van de wereld om zich heen. Van de typerende dierenvriendjes op de boerderij tot aan de universele aantrekkingskracht van appeltaart. Hoewel de jonge peuter de draad van de film tegen het eind enigszins kwijtraakt, wordt vader na afloop acuut gesommeerd de film nog een keer aan te zetten.

Wouter Los

Bioscooprelease: 14 juli 2021
Digital download-release: 13 oktober 2021