Fight Club (1999)

Regie: David Fincher | 139 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: Edward Norton, Brad Pitt, Helena Bonham Carter, Meat Loaf, Zack Grenier, Richmond Arquette, David Andrews, George Maguire, Eugenie Bondurant, Christina Cabot, Rachel Singer, Christie Cronenweth, Jared Leto, Edward Kowalczyk

‘Fight Club’ is een film waarvan de meningen sterk uiteenlopen. Liefhebbers prijzen de film de hemel in, tegenstanders hebben er geen goed woord voor over. Het komt niet vaak voor dat de kritieken van een film zo uiteenlopen. De makers van ‘Fight Club’ schijnen hier trots op te zijn.

Regisseur David Fincher heeft een zeer herkenbare stijl van filmen. In de films ‘Se7en’ (1995), ‘The Game’ (1997) en ‘Panic Room’ (2002) is deze terug te vinden. Zo zijn er de prachtige shots uit ‘Panic Room’ waarbij de camera in een vloeiende beweging door sleutelgaten en muren lijkt te bewegen. Ook het gebruik van één afwijkend frame tijdens een scène om de kijker iets te laten zien zonder dat het duidelijk in beeld is, zoals dit bij de ontknoping in ‘Se7en’ werd gebruikt, is typisch Fincher. Dit laatste wordt ook bij ‘Fight Club’ een aantal keren gebruikt, goed opletten dus als je een glimp van Brad Pitt op wilt vangen.

De boodschap die de film brengt is na tien minuten al duidelijk. De commercieel geworden wereld gaat naar de knoppen omdat niemand meer weet aan welke dingen waarde te hechten. De aan praatgroepen verslaafde Jack (Edward Norton) past precies in deze wereld maar voelt dat er iets ontbreekt. Bij het ontmoeten van zijn tegenpool Tyler (Brad Pitt), een man die zich bezig houdt met het maken van zeep uit menselijk vet, ontstaat Fight Club. De absurde activiteiten van de vrienden wordt geloofwaardig verteld waardoor de film blijft boeien tot het eind. Naarmate het verhaal vordert ontstaat een spanningsboog doordat de hoofdrolspeler controle verliest over de anarchie die hij zelf gestart heeft. In de uiteindelijke climax ligt ook de grootste kracht van de film en zorgt er voor dat je de film opnieuw wilt bekijken, met voorkennis over de ontknoping beleef je de film anders en blijkt alles knapper in elkaar te zitten dan dat in eerste instantie duidelijk is.

Naast Edward Norton en Brad Pitt levert ook Helena Bonham Carter een uitstekende acteerprestatie. De goed uitgewerkte karakters krijgen extra kracht door de hoofdrolspelers. Meat Loaf zorgt vooral voor een komische noot.

‘Fight Club’ is origineel, verontrustend en buitengewoon mooi in beeld gebracht, een film die je (twee keer) gezien moet hebben.

Alex van Wankum

Waardering: 4.5