Fighting Fish (2004)

Regie: Jamel Aattache | 88 minuten | actie, romantiek | Acteurs: Kim Ho Kim, Chantal Janzen, Jennifer de Jong, Ron Smoorenburg, Banny Ho, Bao Xian Fei. Sing Li, Chung-Huen Lam, Wouter Smit, Man Lung, Judith Zhu, Joyce de Jong, Kim Poseng, Dennis Kong, Nuyen Huu Duy, Rifaz Bakhtali, Yin Kit Cheng, Irfan Dama, Lilian de Jong, Joop Kasteel, Kim Yen Kim, Hon Sing Li, Sandra MacDonald, Chun-Wai Man, Wouter Nicolaas, Marc Nochem, Jeroen Post, Robin Rienstra, Minh Vu, Remko Falkenburg

Een martial arts film en wel een Nederlandse, heeft dat kans van slagen? ‘Fighting Fish’ is een dappere poging, maar overtuigend is het niet. Vrijwel de hele film is in het Kantonees of in het Engels, met een zwaar Nederlands accent. Op het eerste woordje Nederlands moet de bezoeker zeker een half uur wachten. De verhaallijn is zo duidelijk en eenvoudig dat de film erg voorspelbaar is.

Chantal Janzen en Kim Ho Kim maken hun hoofdrollen wel waar, maar het spettert er niet vanaf. Kim Ho Kim heeft veruit de grootste rol en moet de kar zien te trekken. Dat lukt hem in zijn zoektocht naar de moordenaar aardig. Chantal Janzen daarentegen heeft daar een kleiner aandeel in. Maar als ze in beeld is kun je je ogen moeilijk van haar afhouden, want ze ziet er de hele film beeldschoon uit.

De naam van brutale moeder Jennifer de Jong mag bij de hoofdrollen worden geschrapt. Haar naam is duidelijk neergezet om publiek te trekken. Veel verder dan drie keer van de bar naar een tafel lopen als serveerster en een bokshal inlopen, komt ze niet. Ook mag ze nog een keer wegrijden op een motor, maar dan heb je het wel gehad.

Dat er veel werk besteed is aan de vechtchoreografie is wel te zien. Er worden mooie gevechten vertoond, waarin duidelijk te zien is dat er in de Oosterse vechtsport cultuur en traditie zit. Helaas waren een aantal scènes aan de donkere kant en is alles niet goed te volgen. Echter één vechtscène werkt op de lachspieren en had er niet in moeten zitten. Het is een scène waar Nederlanders onderling ook gaan vechten. Maar als onder andere Jeroen Post, bekend van TMF, aan het vechten gaat, dan komt dat absoluut niet overtuigend over. Als een stelletje houten kaaskoppen staan ze op elkaar te springen. De plank wordt daar volledig misgeslagen.

De titel ‘Fighting Fish’ verwijst naar een Chinese vechtvis. Een van de Chinese personen in de film betoogt dat westerlingen naar de Chinees kijken als naar een kempvis: prachtig exotisch en sierlijk. Maar men kent de ware aard van de vis totaal niet. Aan de ene kant zo gracieus, aan de andere kant zo genadeloos dodelijk. Net als twee kempvissen, die gewoon niet samengaan en elkaar genadeloos zullen afmaken, zo gaan de Westerse en Chinese cultuur in de film ook niet samen.

De film is vanaf mei 2003 in een kort tijdsbestek geheel in Rotterdam opgenomen. Hoofdrolspeler Kim bedacht de vechtchoreografie zelf en trainde vijf maanden lang vijf dagen per week. Het heeft echter niet mogen baten, want ‘Fighting Fish’ is gewoonweg niet voor Nederland weggelegd. Bruce Lee is al jaren dood en er is nog steeds geen nieuwe opgestaan.

Bas van den Hout