Fijn weekend (2023)

Recensie Fijn weekend CinemagazineRegie: Jon Karthaus | 89 minuten | romantiek, komedie | Acteurs: Sarah Chronis, Carolien Karthaus-Spoor, Lisa Zweerman, Jon Karthaus, Steef de Bot, Kay Greidanus, Aus Greidanus, Philippe Lafaye, Otis Karthaus, Elias Karthaus

Hoe leuk is het om met een groep vrienden te werken aan een filmproject? De lijntjes binnen de cast en crew van de Nederlandse film ‘Fijn weekend’ (2023) zijn opmerkelijk kort. Vrienden Jon Karthaus, Steef de Blok, Kay Greidanus en Lisa Zweerman kwamen tijdens de eerste coronalockdown op het idee om samen een film te maken. Met z’n vieren schreven ze het scenario voor ‘Fijn weekend’, waarin rouwverwerking en onderlinge familiebanden een rol spelen. Karthaus heeft al de nodige ervaring als regisseur (onder meer ‘Bella Donna’s’ (2017), ‘Bon Bini Holland 2’ (2018) en ‘Costa!!’ (2022)) en besloot het vriendenproject zelf te regisseren. Voor de hoofdrollen hoefde men ook niet ver te zoeken: acteurs De Blok en Zweerman vormen een setje, Karthaus vroeg zijn echtgenote Carolien Karthaus-Spoor en Greidanus haalde niet alleen zijn geliefde Sarah Chronis aan boord, maar ook zijn vader Aus Greidanus sr.

‘Fijn weekend’ speelt zich af in de Franse Bourgogne, in een prachtig karakteristiek landhuis. Jelmer (Steef de Blok) en zijn zussen Cato (Carolien Karthaus-Spoor) en Titia (Sarah Chronis) hebben met hun vader (Aus Greidanus sr.) voor een lang weekend een zomerhuis geboekt. Ook Cato’s echtgenoot Job (Jon Karthaus) is mee. De reden voor hun bezoek: ze willen de as van hun overleden broer Olivier uitstrooien. Olivier – liefkozend ‘Ollie’ genoemd – was de gangmaker van de familie, die tijdens de gezellige weekendjes samen altijd de gekste wedstrijden en spellen bedacht, die hij de ‘Ol-lympics’ noemde. Het eerste weekend zonder Ollie is nogal beladen. Het contact met zijn weduwe, Eefje (Lisa Zweerman), is inmiddels bekoeld, niemand weet zeker of zij ook nog aanschuift dit weekend. De verbazing is groot als er ineens een aftandse camper het erf op komt rijden.

Maar de blijdschap van Eefjes komst slaat al snel om in onbegrip en woede als blijkt dat Eefje een nieuw vriendje mee heeft gebracht, de populaire singer-songwriter Bram (Kay Greidanus). Vooral Titia (steevast ‘Tiet’ genoemd) ergert zich dood aan het kleffe en vrijpostige stelletje.

Dat Eefje nu al een nieuwe relatie heeft valt niet in goede aarde, maar dat ze haar lover ook nog eens meeneemt naar dit beladen weekend pakt helemaal ongelukkig uit. Maar ‘Fijn weekend’ draait niet alleen om het verwerken van een gezamenlijk gemis en onderlinge frustraties. Het schrijverskwartet was kennelijk zo op dreef dat er tal van subplotlijntjes bedacht werden, waarvan de meeste betrekking hebben op niet uitgesproken verliefdheid en andere relationele perikelen. Al die vertakkingen leiden af van de hoofdmoot, vooral ook omdat geen enkele ervan bevredigend afgerond wordt. Met name het plotje rond de met beginnende Alzheimer kampende vader schreeuwt om meer aandacht. Nu doolt hij slechts verdwaasd rond met de waangedachte dat zijn zoon Ollie nog onderweg is de naar de Bourgogne. Wat dit doet met hem zelf, zijn kinderen en aanhang blijft helaas in het ongewisse. En dat terwijl de film met Greidanus sr. een prima acteur in de gelederen heeft om wat verder de diepte in te duiken.

Beter uitgewerkt is Jelmer, de broer die achterbleef met een drang om de plek van zijn overleden broer als gangmaker over te nemen; een rol die hem niet bepaald op het lijf geschreven is. Door hun onderlinge band overtuigen de acteurs als vriendengroep, al krijgt niet elke acteur genoeg te doen. Wat ‘Fijn weekend’ onderscheidt van andere ensemblefilms is, naast de zo op elkaar ingespeelde cast, de wat hardere humor die met name in het begin een duidelijk en eigengereid stempel op de film drukt. Deze lijn wordt helaas niet doorgetrokken. Sterker nog; de makers laten een fijne kans op een flinke dosis verfrissende hilariteit liggen door de bizarre spellen die Jelmer bedacht heeft te comprimeren tot een vluchtige montage. ‘Fijn weekend’ neemt te veel hooi op zijn vork met vele subplotjes en onafgeronde verhaallijnen, waardoor de focus vervaagt en de boodschap – ‘leef het leven’ – niet krachtig genoeg overkomt. En dat is jammer, want in de kern heeft deze vriendenproductie volop potentie!

Patricia Smagge

Waardering: 2.5

Bioscooprelease: 19 januari 2023