Filmjaarboek 2009/2010

Redactie: Hans Beerekamp, Mariska Graveland (eindredactie en organisatie), Harry Peters (credits) | 304 pagina’s

Stel je bent een die hard filmliefhebber. Je gaat regelmatig naar de bioscoop en wat je niet op het grote doek kan zien, huur, koop of stream je. En nog is je honger naar films niet gestild. Uiteraard ben je virtueel op meerdere internetfora aanwezig om je mening over de zojuist aanschouwde Hollywood blockbuster of filmhuisparel te delen met andere filmkenners en websites als imdb.com, cinema.nl, filmtotaal.nl of movie2movie.nl behoren tot je startpagina’s. Wat ontbreekt er dan nog in je leven? Juist: het Filmjaarboek!

Als je als Nederlandse filmliefhebber maar één boek per jaar zou kopen, zou het Filmjaarboek hoog moeten scoren op je verlanglijst. In deze handzame paperback, editie 2009/2010, vind je net als in de voorgaande edities een compleet overzicht van alle films die in het afgelopen jaar in de bioscoop zijn verschenen. En dan ook echt alle. Van publiekstrekker ‘Avatar’ op de cover (501.999 bezoekers in 2009) tot het door slechts 218 (betalende) bioscoopgangers bezochte ‘Muukalainen’, van het op 1 januari 2009 uitgebrachte ‘Versailles’ tot het gereleasde zesde deel in de martelhorrorfranchise ‘Saw VI’ dat vanaf 31 december 2009 in de bioscopen te zien was. Daarbij krijg je handige informatie, zoals kijkwijzer en ratio, en informatie voor de statistici onder de filmfanaten zoals releasedatum, met hoeveel kopieën een film uitging en hoeveel bezoekers deze in 2009 heeft getrokken. Uiteraard wordt er ook melding gemaakt van onmisbare info als cast en crew en lees je per film waar deze over gaat en vaak ook hoe deze door de pers is ontvangen.

Veel van deze informatie is natuurlijk op internet te vinden, maar toegegeven: het Filmjaarboek is wel erg overzichtelijk. Het bladeren door de alfabetische lijst met hoogte- en dieptepunten heeft iets verslavends, het is moeilijk het boek neer te leggen. Daarnaast staan er interessante artikelen in, zoals een portret van Gouden Palmwinnaar Michael Haneke (door Jann Ruyters) en de glorieuze comeback van 3D in de bioscoop. Niemand zal de commotie rondom ‘Wit licht’/’The Silent Army’ en ‘Oorlogswinter’ als inzenders voor de Oscar voor beste buitenlandse film zijn ontgaan het afgelopen jaar, maar het is wel leuk om de feiten (geschreven door Jan Pieter Ekker) nog eens te lezen.

Een leuk cadeau voor de filmfreak die alles al heeft of die wel wat overzicht in zijn leven kan gebruiken.