Filmjaarboek 2010/2011

Redactie: Hans Beerekamp, Mariska Graveland (eindredactie en organisatie), Harry Peters, Sanne Baar (credits) | 264 pagina’s

Het is de makers van het Filmjaarboek weer gelukt: editie 2010/2011 is om je vingers bij af te likken. 264 pagina’s telt deze uitgave, weliswaar wat dunner dan eerdere edities (2009/2010 kwam zelfs boven de 300 uit), maar het blijft een interessant en moeilijk naast je neer te leggen naslagwerk. Niet alleen vanwege de overzichtelijke alfabetische opsomming van films die in 2010 in Nederland een bioscooprelease kregen en de feiten daaromtrent (datum release, kijkwijzer, produktiemaatschappij, film- en dvd-distributeur, vermelding van cast & crew, bezoekcijfers, aspect ratio), maar ook vanwege het verzorgde uiterlijk. Op elke pagina valt in full-colour wel een scènefoto te bewonderen, het boek ligt lekker in de hand en het papier voelt en ruikt lekker. Dat ultieme boekengevoel krijg je met een PC of laptop niet voor elkaar, hoewel veel van de informatie over films
natuurlijk ook op internet te vinden is.

Achtergrondartikelen zijn er dit keer ook. Een boeiend artikel over ‘de auteur van het jaar: Dick Maas’, door Barend de Voogd, filmjournalist en hoofdredacteur van Schokkend Nieuws. In het stuk wordt onder andere ingegaan op de ‘rel’ die ontstond naar aanleiding van de poster voor Dick Maas’ ‘Sint’, de op basis van bezoekcijfers op de derde plaats eindigende Nederlandse film (‘New Kids Turbo’ en ‘De gelukkige huisvrouw’ staan respectievelijk op plek 1 en 2), maar wordt ook teruggeblikt op de carrière tot nu toe van de regisseur. Het artikel van Jan ‘Mr. Horror’ Doense sluit daar mooi op aan. In ‘Onbekend maakt onbemind’ geeft hij zijn visie op de toekomst van Nederhorror. Joost Broeren (De Filmkrant) gaat in ‘Te mooi om waar te zijn’ in op films waarin internet (een schijnwereld) en sociale netwerksites als Facebook een belangrijke rol spelen. Martin Scorsese komt aan bod in het artikel van Wim Jansen, die hiervoor Thelma Schoonmaker, Scorseses editor, en Pim de la Parra sprak. Meer van dit soort artikelen graag! Net als in voorgaande edities is er ook plaats gemaakt in het Filmjaarboek voor het Film1 Filmliefde project, waarin Robbert Blokland ditmaal Nederlandse regisseurs van de ‘nieuwe generatie’ aan het woord laat over hun grappigste of engste film, of welke film hen diep ontroert heeft. Ben je benieuwd naar de smaak van Antoinette Beumer, Elbert van Strien, of Reinout Oerlemans of van ‘New Kids Turbo’ regisseur Steffen Haars, dan is dit een leuke rubriek.

Het Filmjaarboek 2010/2011 is een ideaal geschenk voor een filmliefhebber, maar ook zeer geschikt om jezelf cadeau te doen.