Filmjaarboek 2012/2013

Redactie: Hans Beerekamp, Mariska Graveland (eindredactie en organisatie), Harry Peters (credits) | 264 pagina’s

Wie wel eens een boeken- of rommelmarkt bezoekt, zal het herkennen: sommige boeken zie je in zowat elk kraampje liggen. De Lekturama-atlassen, Reader’s Digest-uitgaven, de Nederlandse vertaling van ‘The Secret History’ van Donna Tartt: men kan ze aan de straatstenen niet kwijt. Maar soms zie je tussen zo’n stapel oud papier ook wel eens iets bijzonders en dat maakt het bezoeken van zo’n tweedehands markt een prettig en bevredigend uitje. De schaarste van bepaalde titels heeft twee redenen: er zijn er destijds niet veel van gedrukt én mensen doen ze gewoon niet graag van de hand, ook al zijn ze overgestapt op een e-readers en dunnen ze hun boekenkasten uit om ruimte te creëren. Het Filmjaarboek is zo’n uitgave die je niet vaak tweedehands zult tegenkomen. Schaf je dit handzame naslagwerk aan, zal deze waarschijnlijk lang in je collectie vertoeven.

Ook Filmjaarboek 2012-2013 is weer een mooie toevoeging aan het rijtje boeken over films. Het alfabetische overzicht van alle films die in 2012 in de bioscoop uitkwamen is net als voorgaande jaren duidelijk en strak vormgegeven, met mooie kleurenfoto’s op elke pagina. De korte beschrijvingen (door ‘een keur aan gevestigde filmscribenten’) van de films zijn informatief en spoilervrij en de credits staan overzichtelijk genoemd. Sinds de vorige editie staat er bij wie de soundtrack uitgeeft en in sommige gevallen zelfs het bestelnummer. Ook handig is de vermelding van het boek plus ISBN waarop een film gebaseerd is.

De lijst met uitgebrachte films is zoals elk jaar aangevuld met boeiende achtergrondartikelen, over onderwerpen die in 2012 stof deden opwaaien. Zo gaat Jan-Pieter Ekker in een helder artikel in op de manieren die Nederlandse filmmakers hebben bedacht om aan geld te komen. Door de bezuinigingen in de cultuursector ziet de filmsector zich genoodzaakt om initiatieven te ontwikkelen om hun projecten te financieren. Crowdfundingplatforms als Cinecrowd en Voordekunst.nl zijn daar bekende voorbeelden van, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. De auteurs van het jaar zijn de twee landgenoten Victor Kossakovsky (‘¡Vivan las Antipodas!’, blz. 222) en Aleksandr Sokurov (‘Faust’, bladzijde 93) en in het profiel van Sofie Verdoodt wordt een uitgebreide blik geworpen op hun carrières die opvallend veel overeenkomsten vertonen. Filmjournalist Karin Wolfs blikt terug in het jaaroverzicht en Joost Broeren signaleert in ‘Auto films’ een fenomeen dat in 2012 opvallend vaak in de bios te zien was: films die zich voor een groot deel afspelen in voertuigen, en dan niet op de geijkte manier als road-movie.

Omdat je immers niet altijd naar films kunt kijken, maar het wel heel prettig is om er bijvoorbeeld tijdens de lunch of in de trein over te lezen, is de aanschaf van het nieuwe Filmjaarboek, met een schitterende foto uit ‘Life of Pi’ op de voorkant, een essentiële.