Filmjaarboek 2014/2015

Redactie: Mariska Graveland (eindredactie en organisatie), Hans Beerekamp, Ilona van Genderen Stort, Romy van Krieken (credits) | 272 pagina’s

Het kon bijna niet anders dan dat ‘Boyhood’ zou schitteren op de omslag van het Filmjaarboek 2014/2015. Een film als geen ander, als project op zich al uniek, maar dankzij de emotionele uitwerking een film die al heel snel een grote schare fans kreeg. Hoeveel mensen in Nederland de film in de bioscoop zagen? 242.092, leert deze editie van het Filmjaarboek ons. Gefeliciteerd als u daar bij zat, dan heeft u in ieder geval één goede filmkeuze gemaakt in 2014!

Per in 2014 in de Nederlandse bioscoop uitgebrachte film staat in het Filmjaarboek wanneer de film uitkwam, in hoeveel kopieën, de ratio, kijkwijzer, distributeur, credits en hoeveel bezoekers de film dus trok (die van distributeur Foremost/Herrie Film & TV ontbreken overigens). Daarnaast heeft een team van 26 filmjournalisten de taak op zich genomen de films van een heldere beschrijving te voorzien. Als filmredactie is een rijtje filmjaarboeken sowieso van onschatbare waarde, maar ook de niet-professionele filmliefhebber zal veel plezier beleven aan dit schitterende naslagwerk.

Naast het gebruikelijke alfabetische filmoverzicht, met op elke pagina een kleurenfoto uit geselecteerde films, vind je in het Filmjaarboek 2014/2015 een mooi jaaroverzicht van Karin Wolfs, recensent Cinema.nl en VPRO-Gids, waarin zij – al sinds 2007, niet alleen trends in uitgebrachte bioscoopfilms signaleert (“Dubbelgangers en vallende sterren”), maar ook gevoerde discussies nog even in kaart brengt (filmfeminisme; het gebrek aan lef bij Nederlandse filmmakers). Daarnaast een kort overzicht van de sterren die ons in 2014 ontvallen zijn.

De auteur van het jaar, Xavier Dolan, krijgt in het artikel van Belinda van de Graaf, filmrecensent van Trouw, een verdiend eerbetoon. Zijn ‘Mommy’ (zie ook blz. 152), goed voor 29.925 bezoekers, is het zoveelste bewijs dat de hem in 2009 in Cannes toegekende titel als ‘wonderboy’ meer dan terecht is. In het boeiende stuk van televisierecensent en voormalig filmredacteur van NRC Handelsblad Hans Beerekamp wordt aangegeven wat waarschijnlijk de redding voor de Nederlandse speelfilm zou kunnen zijn: televisie. Het laatste artikel, van Joost Broeren, filmjournalist van onder andere de Filmkrant, is getiteld “Het jaar van de bijna-waarheid” en gaat over de vervaagde grens tussen fictie en realiteit, iets wat in de laatste jaren sterk naar voren kwam, en in 2014 nog meer door films als ‘Boyhood’ en ‘Brozer’.

Heerlijk leesvoer voor elke filmliefhebber. Onmisbaar naslagwerk voor statistici en geschikt als inspiratiebron voor filmtips. Dat er nu aangekondigd is dat de informatie uit de sinds 1981 verschenen filmjaarboeken wellicht digitaal beschikbaar komen, is goed nieuws voor de fans, maar het fysieke exemplaar blijft door zijn prettige look & feel een welkome uitgave. Te koop bij de boekhandel in uw woonplaats, maar natuurlijk ook online. Cadeautip!

Monica Meijer