Filmjaarboek 2015/2016

Redactie: Mariska Graveland (eindredactie en organisatie), Hans Beerekamp, Ilona van Genderen Stort, Romy van Krieken (credits), Karin Wolfs (jaaroverzicht), Leo Bankersen, Joost Broeren, Karin Wolfs (artikelen), Leo Bankersen, Bas Blokker, Robbert Blokland, Joost Broeren, Jos van der Burg, Kees Driessen, Jan Pieter Ekker, Ilona van Genderen Stort, Belinda van de Graaf, Mariska Graveland, Fritz de Jong, Pauline Kleijer, Eric Koch, Romy van Krieken, Karen Kroese, Remke de Lange, Mike Lebbing, Yosha Margherita, André Nientied, Maricke Nieuwdorp, Harry Peters, Bart van der Put, Kevin Toma, Annelotte Verhaagen, André Waardenburg, Ab Zagt | 295 pagina’s

Boeken wegdoen, het mag gerust een hype genoemd worden. Hoewel de boekverkoop sinds lange tijd weer aantrekt (in 2015 werden in Nederland 39 miljoen boeken verkocht, 4,8 % meer dan in 2014), kom je overal buurtbibliotheken tegen, waar mensen hun overtollige romans in zetten in de hoop dat een buurtgenoot er nog plezier aan zal beleven. Kringloopwinkels worden overspoeld met boeken, zo erg dat lang niet alle titels in de winkel terecht komen, maar regelrecht naar de oud-papier-centrales gestuurd worden. En evenementen als Zwerfboekendag en organisaties als Bookcrossing zorgen er ook voor dat voormalige lievelingen een nieuwe eigenaar treffen. En of je nu Marie Kondo-adept bent of niet, acht Billy-boekenkasten in je huis (mét op elk twee bovendelen) is inderdaad wat veel. Rust en ruimte moet er komen. Maar… de filmjaarboeken blijven!

Ook editie 2015/2016 is weer om te smullen. Op de cover staat Tom Hanks in ‘Bridge of Spies’, een film die niet zoveel bezoekers trok als ‘Boyhood’, die op de voorkant van filmjaarboek editie 2014/2015 prijkte, maar toch bijna 150.000. In het boek zijn, zoals de trouwe filmjaarboekfan bekend is, de feiten van elke in de Nederlandse bioscoop uitgebrachte film opgenomen. In het alfabetische filmoverzicht zie je wanneer de film uit kwam, in hoeveel zalen de film draaiden, wat de bezoekersaantallen waren, in welke ratio, wat de kijkwijzer is, de naam van de distributeur, cast en crew. Ook lees je waar de film over gaat en globaal wat de reacties van de pers op de film waren. Alleen dit is al voldoende voor uren leesplezier, al werkt het Filmjaarboek natuurlijk het best als naslagwerk en is het leuk om als je een film ingehaald hebt het boek ter hand te nemen om de titel op te zoeken.

De auteur van het jaar is Steven Spielberg, regisseur van het al eerder genoemde ‘Bridge of Spies’. Filmcriticus Joost Broeren stelt in het boeiende artikel dat het tijd wordt dat we Spielberg serieus gaan nemen als politiek auteur, ondanks dat zijn films met een duidelijke politieke boodschap het minder doen aan de box office dan zijn blockbusters. Ook interessant is het artikel van Leo Bankersen, die ingaat op ‘immersive cinema’, en Karin Wolfs vraagt zich in haar stuk getiteld ‘De splinter in ons oog’ af waar de geëngageerde speelfilms blijven.

Het mag geen verrassing meer zijn dat het Filmjaarboek een waardevolle aanvulling is op de boekenplank van elke filmliefhebber. En mocht je er één tegenkomen in de buurtbieb, kringloopwinkel of Zwerfboekendag, mag je je gelukkig prijzen.